70 procent van de Belgen wil contact met een adviseur bij de aankoop van een verzekeringsproduct. Dat blijkt uit een studie van Deloitte België. Volgens de consultant hebben verzekeraars de voorbije jaren vooral geïnvesteerd in digitale verko...

70 procent van de Belgen wil contact met een adviseur bij de aankoop van een verzekeringsproduct. Dat blijkt uit een studie van Deloitte België. Volgens de consultant hebben verzekeraars de voorbije jaren vooral geïnvesteerd in digitale verkoop, terwijl net daar fysiek en persoonlijk contact met de klant heel belangrijk blijft. "Verzekeraars moeten digitaliseren, maar het mag niet ten koste van de menselijke interactie gaan", concludeert Kasper Peeters, financial services industry leader bij Deloitte België. Op digitaal vlak vinden klanten de toegang tot diensten belangrijker dan het kunnen kopen van een verzekering. Het gaat dan bijvoorbeeld om de mogelijkheid om een claim digitaal in te dienen en op te volgen, en het vinden van bijstand- en reparatiediensten. "Verzekeraars moeten hun prioriteiten verleggen", zegt Peeters. "Ze hebben zich geconcentreerd op het aantrekken van nieuwe klanten, meer dan op het digitaal bijstaan van bestaande klanten." Uit de studie van Deloitte blijkt tevens dat bank-verzekeraars een hoger niveau van digitale maturiteit bereiken dan directe of indirecte verzekeringsmaatschappijen. Zo bieden de banken-verzekeraars meer digitale functionaliteiten en diensten aan.