Ik zal nu op zijn minst vijf dagen per maand op onze zetel in het River Side Business Park in Anderlecht zijn," vertelt John Karsten (54). Zijn drie kinderen (twee zonen en een dochter) zullen hun vader dus iets minder te zien krijgen thuis in Nederland. Karsten heeft een brede ervaring in marketing, sales- en algemeen management in de sector van kantoor- en computerproducten. De inwoner van Soest deed zijn eerste ervaring op bij Nashua, de voorloper van het...

Ik zal nu op zijn minst vijf dagen per maand op onze zetel in het River Side Business Park in Anderlecht zijn," vertelt John Karsten (54). Zijn drie kinderen (twee zonen en een dochter) zullen hun vader dus iets minder te zien krijgen thuis in Nederland. Karsten heeft een brede ervaring in marketing, sales- en algemeen management in de sector van kantoor- en computerproducten. De inwoner van Soest deed zijn eerste ervaring op bij Nashua, de voorloper van het huidige Nashuatec. Na acht jaar stapte hij naar de Nederlandse kantoorspecialist Ahrend, waar hij directeur werd van een drukkerij en vervolgens van de divisie kantoortoeleveranciers. "In die functie kwam ik voor de eerste keer op zakelijk vlak in aanraking met België, naar aanleiding van de overname van Samko in Zele. Die kennismaking heb ik me nooit beklaagd, want een wereld vol diversiteit is zoveel leuker."Volgens Karsten zijn er duidelijke verschillen in de manier waarop in ons land zaken worden gedaan: "Vooral de rol van de vakbonden is compleet anders dan in Nederland. Iedereen speelt zijn eigen rol in het bedrijfsverhaal. Dat mag en dat moet zelfs, zo lang als het belang van het bedrijf maar centraal staat." In Nederland wordt eerder vanuit de onderneming zelf gedacht, ook door de vakbonden, terwijl Karsten in België soms de indruk krijgt dat het gelijk van de ene of de andere partij primeert. De invloed van de vakbonden is hier groter dan bij onze noorderburen. In 1993 kreeg Karsten het aanbod om directeur Info Products (het huidige SCC in Bodegraven) te worden bij Buhrmann, de grote Nederlandse leverancier van kantoormateriaal. Na drie jaar volgde dan toch opnieuw Nashuatec, waar hij zich specialiseerde in het ontwikkelen en implementeren van distributie en dienstenstrategieën, met een belangrijke focus op de sterk digitaliserende kantooromgeving. "Ik heb voor de dienstverlening bij Nashuatec een nieuwe dienstenstrategie ontwikkeld die door moedermaatschappij Ricoh voor heel Europa werd overgenomen. Als algemeen directeur Nashuatec voor de Benelux wordt het mijn belangrijkste taak om het succes van de afgelopen jaren te continueren. Met 1300 mensen onder mijn leiding is uiteraard ook het menselijke aspect de belangrijke factor in het totaalplaatje."IS: director Nashuatec Benelux. Vrije tijd: gezin, golf. JST