Vorige week kwam 'De zaak Alzheimer' uit op dvd en video. Eerste versie. Want in het najaar is Eric Van Looys verfilming van de roman van Jef Geeraerts in een langere feuilletonversie te zien op de openbare omroep. En ook die serie wordt op dvd en video uitgebracht.
...

Vorige week kwam 'De zaak Alzheimer' uit op dvd en video. Eerste versie. Want in het najaar is Eric Van Looys verfilming van de roman van Jef Geeraerts in een langere feuilletonversie te zien op de openbare omroep. En ook die serie wordt op dvd en video uitgebracht. De markt wil de consument maar al te graag doen geloven dat de dagen van de videocassette geteld zijn. De realiteit toont evenwel een iets genuanceerder beeld. Zesentwintig procent van de Belgische huishoudens beschikt vandaag over een dvd-speler. Het videotoestel maakt bij tachtig procent van de Belgische bevolking nog steeds deel uit van het meubilair. Dat is geen verrassing. De prijs van een dvd-speler mag dan al zijn gedaald tot een gemiddelde van 160 euro, je kunt er nog steeds niet jouw favoriete feuilleton of speelfilm mee opnemen. Cijfers tonen ook aan dat vooral kinderfilms het nog bijzonder goed doen op video. Het feit dat de koopcassette spotgoedkoop is geworden, houdt de video nog voor een tijdje 'alive and kicking'. De verhouding tussen VHS en dvd voor 'Alzheimer' - uitgegeven door het Nederlandse Bridge-entertainment - bedraagt respectievelijk 10 % en 90 %. Over het kwaliteitsverschil tussen video en dvd is er geen discussie. Wie de dvd gewoon is, zal wellicht geen video's meer bekijken. Maar dat neemt niet weg dat er in België in 2002 nog 6,8 miljoen videocassettes werden verkocht. Volgens de Belgian Video Federation ( BVF) werden er in 2000 zo'n 2,5 miljoen dvd's verkocht, een cijfer dat in 2002 al was opgelopen tot 8,8 miljoen exemplaren. En in 2003 zouden er volgens de eerste schattingen zelfs meer dan 16 miljoen dvd's over de toonbank zijn gegaan. Kris Serrien, marketingdirecteur van Warner Home Video Benelux, illustreert de toename van de dvd-verkoop aan de hand van de franchiseproducten 'Harry Potter' en 'The Matrix'. Van de totale omzet van een film komt grosso modo 33 % uit de bioscooprelease, 8 % uit de verkoop aan de televisie en de resterende 60 % wordt uit home entertainment gehaald. Voor 'Harry Potter 1' (release in mei 2002) bedroeg de verhouding 2/3 video en 1/3 dvd. Voor de release van 'Harry Potter 2' (april 2003) bedroeg de verhouding tussen dvd en video al 50/50. En voor 'The Matrix Reloaded' (release in oktober 2003) ligt de verhouding zelfs op 10 % videoverkoop tegenover 90 % op dvd. De opmars van de dvd is niet meer stuiten. Zoveel is zeker. De zwarte markt evolueert evenwel mee. Is er dan geen gevaar dat de dvd-markt een terugval zal kennen zoals de muziekindustrie die nu beleeft? Uit cijfers van de Belgian Anti-Piracy Foundation (BAF) blijkt dat ook op de zwarte markt de dvd de videocassette van de markt verdringt. De trend is nog te jong om er statistieken op na te houden, maar uit een vergelijking met de door de Belgische douane in beslag genomen goederen, blijkt dat van de 30.745 stuks software die in 2002 werden onderschept, er nog 2229 videocassettes tussen zaten. Van de geconfisqueerde 33.133 producten in 2003 bleek het aantal videocassettes te zijn gedaald tot 885 stuks. In 2002 werden ook 9208 optical discs (waaronder dvd's) in beslag genomen. Vorig jaar was hun aantal gestegen tot 16.905 stuks, waaronder 8000 dvd's. De Amerikaanse tegenhanger van de BAF, de Motion Pictures Association of America, schat het totale verlies van de Amerikaanse filmindustrie aan piraterij op 3 biljoen dollar. In 2002 werden 7 miljoen illegale dvd's in beslag genomen, wat toen al een toename was van 40 % tegenover 2001. Om piraterij tegen te gaan, brengt de filmindustrie momenteel haar toptitels wereldwijd gelijktijdig in de zalen uit. Bovendien werken de maatschappijen Warner en Sony aan de dual disc, zeg maar een samensmelting van de cd en de dvd, waardoor de dvd de functie van een cd krijgt. De eerste dual discs zijn voorzien voor dit jaar. De bedoeling is om de tanende muziekindustrie een hart onder de riem te steken en de illegale handel een hak te zetten. Sony en Warner zouden gesteund worden door Universal, BMG en EMI. De verkoopprijs zou lager liggen dan de huidige prijs van een dvd. En dat ondanks zijn dubbele functie. Piet Goethals