BELGEN IN DE OPKOMENDE MARKTEN

Ook voor de Belgische bedrijven gaat het pad in de opkomende markten niet altijd over rozen. De distributeur Delhaize bijvoorbeeld heeft nog niet veel plezier gehad aan de overname van Delta Maxi in 2011 voor 932,5 miljoen euro. Delta Maxi was in de Balkan actief en staat het sterkst in Servië met 381 vestigingen. Delhaize ziet veel potentieel in dat land. Het aandeel van voedingswinkeltjes is er nog erg groot. Daardoor is schaalvergroting mogelijk.Maar de activiteiten in Albanië en Montenegro stootte Delhaize af. Ook moest het de voorbije jaren meer dan 435 miljoen euro afschrijven op de overname. Delta Maxi concentreert zich op Servië, maar heeft magere jaren voor de boeg. De economie heeft het er erg moeilijk door de eurocrisis, net zoals die van zijn voornaamste handelspartners. De werkloosheidsgraad blijft rond 20 procent schommelen en weegt zwaar op de consumentenbestedingen.

Groeimotor

De verzekeraar Ageas schrijft dan weer een succesverhaal in Azië. Tussen 2012 en 2013 stegen de premie-inkomsten er met zowat een kwart tot 9,8 miljard euro. De winst ging ruim een tiende hoger tot 142 miljoen euro.

Het continent speelt daarmee de rol als groeimotor voor de groep.

Ageas is in vijf Aziatische markten actief: India, Maleisië, Thailand, Hongkong en China. Dat laatste land is de belangrijkste markt geworden voor Ageas. De premie-inkomsten overstijgen er 6 miljard euro, goed voor bijna 28 procent van de premie-inkomsten.

De brouwers zijn misschien wel de grootste winnaars. Met AB InBev als onbetwiste nummer één. Er was een enorme scepsis in de media in maart 2004 over de toen aangekondigde fusie van AmBev en Interbrew. De doemdenkers sloegen de bal mis. Het aandeel steeg van omgerekend circa 14 euro toen, naar bijna 76 euro vandaag. En dat is nog gerekend zonder de dividenden. Brazilië is de op een na belangrijkste winstmarkt voor de brouwer, goed voor ruim een derde van het bedrijfsresultaat. Maar van de BRIC-landen is Brazilië de enige echte winstmaker. In India is de brouwer met 270.000 hectoliter een onbeduidende speler.

In China lijdt AB InBev onder dezelfde kwaal als andere brouwers: grote volumes, heel kleine winsten. En in het vierde land van het kwartet, Rusland, gaat het van kwaad naar erger. Van 2000 tot 2007 was het land van Poetin het nieuwe biermekka, met een consumptie die bijna verdubbelde tot 108 miljoen hectoliter. Sindsdien ging er een vijfde af, door draconische overheidsmaatregelen tegen alcoholgebruik.

Beloftevol

Het parcours van Bekaert is anders. De onderneming is al sinds de jaren vijftig actief in Latijns-Amerika. De Chinese activiteiten waren al in 1999 bijzonder belangrijk. Bekaert leverde zaagdraad voor de productie van zonnepanelen, en die markt was in volle bloei. De productie gebeurde vooral in de fabrieken in China: in 2010 leverde de zone Azië liefst 87 procent van de bedrijfswinst.

Kort nadien stuikte de markt voor zaagdraad ineen. Bekaert slikte forse waardeverminderingen. In 2012 leed het bedrijf in Azië verlies. Vandaag doet Bekaert het weer beter. Want de groeimarkten blijven beloftevol. Voorbeelden zijn staaldraad voor de bandenindustrie in China, staalvezels voor betonversterking in India, en de samenwerking met ArcelorMittal in Brazilië voor staalproducten voor de mijnbouw, de olie- en de gassector.

En als toemaatje: Bekaert levert veiligheidshekkens en -poorten voor acht stadions voor de Wereldbeker voetbal in Brazilië.

SF, SB, WR

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content