BELGACOM DOOR DIK EN DUNNE

D ana Philip Dunne (36), Ier en Amerikaan, de nieuwe verantwoordelijke voor de business customers bij Belgacom, is de derde generatie in de telecommunicatie.

Zijn Ierse grootmoeder rolschaatste nog door de schakelzalen om de papiertjes op te halen waarop de telefonistes de duur van de gesprekken voor de facturatie noteerden. Zijn Ierse vader werkte voor het New Yorkse Nynex. Zelf zat Dana Dunne twee jaar als vice-president voor strategie-ontwikkeling en als president International in Denver in de top van US West, één van de (oorspronkelijk) zeven regionale telefoonmaatschappijen in de VS. Hij kwam er vlak nadat de telefoonmaatschappij haar kabelactiviteiten ( MediaOne) had afgesplitst en hij ging er weg vlak voordat de overname door langeafstandscarrier Qwest werd afgerond.

“Mijn job was om International ( nvdr – met toen alleen nog participaties in Azië) één van de belangrijke groeivehikels van US West te maken,” zegt Dunne. Bij Belgacom volgt hij Vincent Simonart op aan het hoofd van de divisie die werkt voor alle professionele gebruikers, behalve de heel grote klanten.

Dana Dunne studeerde economie aan de Wesleyan University in Connecticut en werkte op Wall Street bij Chase Manhattan in de bedrijfsfinancierings- en fusie- en overnameafdeling. Net toen de junk bond-markt begon op te bloeien, in 1988, trok hij naar de University of Pennsylvania ( Wharton) voor een MBA en een Master of Arts in International Studies. “Ik wou eerst gewerkt hebben en pas dan een MBA halen,” zegt Dunne. In Wharton leerde hij zijn Belgische vrouw kennen. Tussen de twee jaren door werkte hij in Parijs om nadien, tussen 1990 en 1997, één van de toplui in de Europese telecommunicatiepraktijk van McKinsey & Co te worden, eerst in Madrid, daarna tweeënhalf jaar in Brussel en vervolgens in Londen, van waaruit hij nog eens twee jaar naar Brussel werd gedetacheerd.

“Ik werkte bij McKinsey zowel voor dominante operatoren als voor nieuwkomers,” zegt Dunne, die kinderen heeft van zes en anderhalf jaar. “Wij bekeken zowat alle aspecten: prijszetting, marketing, promotie, productontwikkeling, distributiestrategieën, callcenterbeheer, beheer van de kostencentra, budgettering…”

Eén van zijn klanten midden de jaren ’90, was Belgacom. “Ik ken John Goossens en het topmanagement. Ik ben op stap gegaan met de installateurs, en ik kan je verzekeren: als ik kijk hoe Belgacom in 1995 was en waar het nu staat, zie ik geen enkel ander bedrijf dat zo erg is veranderd in zo korte tijd.” Hij is passionate over Belgacom. “Er hangt een geweldige energie. Elke dag zien we nieuw potentieel.”

Dunne maakt zich geen zorgen over de dalende telecommunicatieprijzen. Ze worden gecompenseerd door de mogelijkheid om veel meer producten op een nieuw platform met een heel andere kostenstructuur aan te bieden, vindt hij. “Bijvoorbeeld via ADSL.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content