"Voor een topevenement als de Olympische Spelen is het alle hens aan dek. Geen enkel camerabedrijf ter wereld kan het aan om zoiets helemaal alleen te coveren," zegt Karl Hendrickx. "Vandaar dat mensen en apparatuur van overal worden aangetrokken. Zo ben ik door het Britse bedrijf Aerial Camera Systems gevraagd om met mijn Wescam van de partij te zijn." Een Wescam is een ingenie...

"Voor een topevenement als de Olympische Spelen is het alle hens aan dek. Geen enkel camerabedrijf ter wereld kan het aan om zoiets helemaal alleen te coveren," zegt Karl Hendrickx. "Vandaar dat mensen en apparatuur van overal worden aangetrokken. Zo ben ik door het Britse bedrijf Aerial Camera Systems gevraagd om met mijn Wescam van de partij te zijn." Een Wescam is een ingenieus camerahuis dat ervoor zorgt dat de cameraman in alle omstandigheden stabiele, schokvrije opnamen kan maken. In sportuitzendingen wordt zo'n toestel vaak gebruikt om vanuit de helikopter te filmen. Karl Hendrickx kent het klappen van de zweep. Jarenlang was hij cameraman voor het journaal, maar toen de routine dreigde toe te slaan, zocht hij nieuwe horizonten op. "Vliegen fascineerde mij altijd al. Als cameraman vind ik het uitzicht vanuit de lucht ook iets unieks. Vandaar dat ik naar een mogelijkheid zocht om die twee zaken te combineren. Zo'n Wescam was de oplossing."Inmiddels had de zelfstandige cameraman zijn eigen bedrijfje opgericht, Visions. De aanschaf van een Wescam-systeem betekende wel een zware investering, die met opdrachten voor de televisie maar moeilijk kon worden terugverdiend. "Ik ben mijn eigen weg opgegaan. Ik was ervan overtuigd dat voor industriële toepassingen en bedrijfsfilms luchtopnamen een toegevoegde waarde kunnen betekenen. Visions heeft zich daar dan ook helemaal in gespecialiseerd." Begin dit jaar pakte Visions uit met een nieuwe toepassing: laten zien welke visuele impact een nieuw gebouw of wegenwerken zullen hebben op het landschap. Samen met een architect en een ontwerper ontwikkelde Hendrickx een eigen oplossing: "We noemen het Camtrax. Vanuit de lucht filmen we eerst de oorspronkelijke situatie. Vervolgens wordt het nieuwe element virtueel in het landschap gebracht. Daar wordt dan animatie op toegepast, zodat alles perfect in de oorspronkelijke videobeelden past. Zo krijg je een totaalbeeld van de nieuwe situatie. Nu de zorg om het landschap en de ruimtelijke ordening almaar toeneemt, kan zo'n simulatie een belangrijk instrument zijn." Philip Hanssens"Ik weet hoe het voelt wanneer miljoenen kijkers over je schouder meekijken."