De Nederlandse bank ABN-Amro lanceert deze week onder de naam Direct Investment from ABN-Amro een nieuw beleggingsproduct dat gericht is op consumenten die te weinig tijd of te weinig ervaring hebben in beleggen om een weloverwogen keuze te maken. Daar zet de bank zelfs een speciaal uitgeruste bus voor in.
...

De Nederlandse bank ABN-Amro lanceert deze week onder de naam Direct Investment from ABN-Amro een nieuw beleggingsproduct dat gericht is op consumenten die te weinig tijd of te weinig ervaring hebben in beleggen om een weloverwogen keuze te maken. Daar zet de bank zelfs een speciaal uitgeruste bus voor in. "De Belgische banken laten de modale spaarders weinig keuze," meent Koen Spinoy, vice-president business development new growth markets bij ABN-Amro. "Ze bieden kasbons of een spaarboekje, maar die geven onvoldoende rendement. Wil je je geld beter laten renderen, dan zeggen de banken: koop beleggingsfondsen. Maar dat zijn bijna altijd fondsen van het eigen huis." Spinoy zegt dat de informatie en communicatie over die fondsen bij de bestaande marktspelers zeer gecompliceerd en technisch is. Met het Direct Investment-programma wil ABN-Amro daar verandering in brengen. Het product is gericht op consumenten die 50.000 euro netto per jaar of meer verdienen. Volgens Spinoy zouden 1,2 miljoen huishoudens in ons land aan dat criterium voldoen. De bank wil die doelgroep bereiken via direct mailings en responsuitingen in de gedrukte media en op radio en tv. Daarin wordt verwezen naar een callcenter en een website.Het meest opvallende aan de campagne is dat ABN-Amro een bus inzet. "We zetten onze shop op wielen en gaan bijvoorbeeld op een zaterdag bij een winkelcentrum staan," zegt Spinoy. De bus is geen echt informatiecentrum, het is meer een manier van presence-marketing. Koen Denolf, van het reclamebureau Marké dat de campagne van ABN-Amro uitvoert, zegt dat de bus een hoog James Bond-gehalte heeft, met een satellietverbinding en plasmaschermen. Die dienen om meerdere personen tegelijk informatie te bieden. In de bus kunnen de consumenten ook direct ingaan op het beleggingsaanbod van de bank. Via direct mail worden zij op de hoogte gebracht waar en wanneer de bus in hun omgeving is. Maar kan ABN-Amro die bus overal neerzetten? Verschillende steden maken het stadscentrum immers auto-arm of autovrij. "Dat klopt," zegt Spinoy. "Veel hangt af van wat de gemeenten zullen toestaan. Maar we kunnen ook op parkeerplaatsen gaan staan. De parkings van Carrefour staan bijvoorbeeld op onze lijst." In de zomer toert de bus onder meer naar evenementen aan de kust. A.v.P.