Belangenbehartiger voor dm

Ad Van Poppel medewerker Trends

Ivan Vandermeersch (51) is de nieuwe directeur van het Belgisch Direct Marketing Verbond. Wat maakt hem zo interessant voor de 450 BDMV-leden?

I van Vandermeersch was tot het einde van de vorige legislatuur communicatie-expert op het kabinet van minister van Telecommunicatie Rik Daems (VLD). Na de regeringswissel van afgelopen zomer viel Daems evenwel uit de regeringsploeg, en Vandermeersch zocht andere horizonten op.

Net in die periode was het Belgisch Direct Marketing Verbond op zoek naar een nieuwe directeur ter vervanging van Paul Van Lil (die inmiddels directeur is van Boek.be). Het BDMV verdedigt als beroepsvereniging de belangen van de direct-marketingsector. Het verbond heeft contacten met de overheid rond privacyregelingen, werkte een deontologische code uit rond direct marketing en beheert de Robinson-lijsten (waarop mensen staan die verschoond willen blijven van direct mailings of telemarketingbelletjes).

Wat maakt Vandermeersch zo interessant voor het BDMV? Na een opleiding public relations en reclame kwam hij in de reclamesector terecht. Hij werkte onder meer voor Forum, het bureau dat begin de jaren tachtig in de Dechy-groep vooral corporate- en overheidscampagnes uitwerkte. Daarna was hij actief in mediaonderzoek bij het Centrum voor Informatie over de Media (Cim) en werkte een tijdje bij Esomar (de Europese vereniging voor marktonderzoek).

Vervolgens trok hij naar het kabinet van minister van Overheidsbedrijven Rik Daems. “Ik heb daar dicht bij het machtscentrum gezeten en de gelegenheid gehad om op hoog bestuursniveau te werken,” zegt Vandermeersch. Met die achtergrond meent hij het BDMV een aantal troeven te kunnen bieden.

Ivan Vandermeersch heeft dus nooit in de direct-marketingbranche gewerkt. Maar dat ziet hij niet als een nadeel. “Ik zie het als een voordeel. Ik ben immers geen betrokken partij in een van de sectoren. Ik ben op dat vlak onafhankelijk, neutraal.”

Ivan Vandermeersch (51).

Was: communicatie-expert op het kabinet van voormalig minister van Telecommunicatie Rik Daems (VLD).

Wordt: directeur van het Belgisch Direct Marketing Verbond.

Vrije tijd: bestuurder van het poppentheater Tone en recreatief zwemmen.

Ad van Poppel

“Geen ervaring in direct marketing? Ik zie dat als een voordeel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content