Zowat 400.000 Belgen hebben zich op de zogenoemde bel-me-niet-meerlijst laten zetten, zodat ze niet meer worden opgebeld door bedrijven die hen aan de telefoon producten of diensten willen verkopen. Elk maand komen daar meer dan duizend Belgen bij. Zowel consumenten als bedrijven kunnen zich inschrijven op de lijst. De wet verplicht bedrijven en organisaties die telemarketingacties doen die databank te gebruiken. Ze moeten de namen van de consumenten en de ondernemingen op de lijst uit hun bestanden halen, zelfs als die klant van hun bedrijf zijn.
...

Zowat 400.000 Belgen hebben zich op de zogenoemde bel-me-niet-meerlijst laten zetten, zodat ze niet meer worden opgebeld door bedrijven die hen aan de telefoon producten of diensten willen verkopen. Elk maand komen daar meer dan duizend Belgen bij. Zowel consumenten als bedrijven kunnen zich inschrijven op de lijst. De wet verplicht bedrijven en organisaties die telemarketingacties doen die databank te gebruiken. Ze moeten de namen van de consumenten en de ondernemingen op de lijst uit hun bestanden halen, zelfs als die klant van hun bedrijf zijn. Voor commerciële sms-berichten bestaat een andere regeling. De wet verbiedt ondernemingen sms'en te sturen voor commerciële doeleinden zonder de expliciete, voorafgaande toestemming van de bestemmeling. Dat geldt ook voor reclame die via fax of e-mail wordt gestuurd. Om zich in te schrijven op de bel-me-niet-meerlijst volstaat het te surfen naar de website www.bel-me-niet-meer.be. Op het inschrijvingsformulier kunt u uw naam, adres en tot vier telefoonnummers opgeven (zowel vaste als gsm-nummers). Nadat u het formulier hebt verzonden, krijgt u een bevestiging op uw e-mailadres. Daarop moet u klikken om de inschrijving te activeren. Binnen de vijf dagen komen uw gegevens op de lijst. De inschrijving is gratis. De inschrijving is twee jaar geldig. Daarna loopt ze af, tenzij u ze hernieuwt. Via uw e-mailadres wordt u op de hoogte gebracht als de vervaldatum nadert. In de loop van die twee jaar kunt u uw inschrijving op elk moment ongedaan maken. Als u zich inschrijft op de lijst, mag geen enkel bedrijf dat telemarketingacties doet u nog opbellen, ook uw vertrouwde leveranciers niet meer. Zo loopt u misschien interessante voorstellen mis. Wilt u alleen van welbepaalde bedrijven geen commerciële aanbiedingen of promoties meer ontvangen, dan is het beter zich niet in te schrijven op de bel-me-niet-meerlijst en die bedrijven rechtstreeks te contacteren met het verzoek u niet meer te bellen voor commerciële aanbiedingen. Volgens de privacywetgeving moeten die ondernemingen rekening houden met uw wens. Staat u op de lijst en krijgt u toch telefoons met reclameaanbiedingen, dan kunt u een klacht indienen bij de federale overheidsdienst Economie, Departement Algemene Directie Controle en Bemiddeling, Front Office, NGIII, Koning Albert II-laan 16 (3de verdieping), 1000 Brussel (fax: 02 277 54 52, e-mail: eco.inspec.fo@economie.fgov.be). U kunt ook terecht bij een regionale directie. De adressen staan op de website van de federale overheidsdienst Economie. Het bedrijf kan na een klacht een boete tot 120.000 euro krijgen. Als u via de post geen reclame meer op uw naam wilt ontvangen, kunt u zich gratis inschrijven op de zogenoemde Robinson-lijst. U ontvangt dan geen reclame meer van bedrijven die lid zijn van de Belgian Direct Marketing Association (BDMA). U kunt zich inschrijven via de website www.robinson.be of per brief aan de Belgian Direct Marketing Association, Noordkustlaan 1, 1702 Groot-Bijgaarden. Houd er rekening mee dat u geen kortingbonnen of promoties meer ontvangt als u op die lijst staat. Voor huis-aan-huisbladen geldt de Robinson-lijst niet. U kunt vermijden dat u die krijgt door een sticker op uw brievenbus te hangen, waarop staat dat u zulke bladen niet wilt ontvangen. Die sticker kunt u afhalen bij uw gemeentehuis. JAN ROODHOOFTStaat u op de bel- me-niet-meerlijst en krijgt u toch nog telefoons met reclameaanbiedingen, dan kunt u een klacht indienen.