Het eerste dat opvalt, bij testrijden met de Seat Ibiza: het ding zit waarlijk goed in elkaar geschroefd. De materialen stralen voor zijn prijsklasse een meer dan behoorlijke kwaliteit uit, en je hoort geen gerammel en gepiep op slechte wegen. Wat met vorige versies van de Ibiza wel eens anders kon zijn. Vandaar dat het serieus opvalt, natuurlijk.
...

Het eerste dat opvalt, bij testrijden met de Seat Ibiza: het ding zit waarlijk goed in elkaar geschroefd. De materialen stralen voor zijn prijsklasse een meer dan behoorlijke kwaliteit uit, en je hoort geen gerammel en gepiep op slechte wegen. Wat met vorige versies van de Ibiza wel eens anders kon zijn. Vandaar dat het serieus opvalt, natuurlijk. Het onderstreept hoe Seat in de grote familie van Volkswagen een stevige stap vooruit heeft gedaan. Sinds er enige wissels zijn doorgevoerd aan de top staat kwaliteit trouwens met stip bovenaap de bedrijfsfilosofie, en dat werpt vruchten af. En het knappe is dat de Ibiza in andere vlakken zichzelf is gebleven, met een misschien nog geprononceerder persoonlijkheid dan vroeger: een lijn die het oog streelt en de speelse aard van het tuig benadrukt. Of hoe de Spaanse constructeur nu helemaal het kwaliteitsniveau van de VW-producten haalt, maar zijn aard niet verloochent. Ook als kleine bedrijfswagen is de Ibiza ondertussen een heel interessante optie: de Ecomotive-versie van de 1.4 turbodiesel houdt de officiële CO2-uitstoot immers beperkt tot 98 gram, goed voor de hoogste afschrijfcategorie en vooralsnog een overheidspremie van 15 procent voor particulieren. Daar reed uw dienaar niet lang mee, want hij vond dat hij ook wel eens mag genieten achter het stuur. En rolde dus uit het testpark van Seat de onwelvoeglijke Ibiza Cupra naar buiten voor een langere rit. Want ondanks de wereldwijde jacht op CO2 blijft Seat sportieve versies bouwen, zoals het imago van het merk vereist. Anderzijds heeft de nieuwe Ibiza Cupra wel een veel kleinere motor dan zijn voorganger, een 1.4 met turbo waar de ingenieurs een indrukwekkend vermogen van 180 pk uit puurden. Vandaar: het was heerlijk rijden met deze kleine nerveuze. Een 'speer' die niet eens zeven seconden nodig heeft om van nul naar honderd per uur te scheuren, en voor je het weet zit je tegen een hoogst illegale snelheid van tweehonderd. Noem deze Cupra gerust speelgoed voor grote jongens, die zich dan wel serieus moeten inspannen om er op een verantwoorde manier mee om te gaan. De wegligging is uitstekend zolang je op perfecte wegen blijft. Immers: de Cupra is net wat te hard afgeveerd voor dagelijks gebruik, overigens niet ongewoon voor zeer sportieve auto's. Alleen kan de Ibiza Cupra op minder goede wegen echt venijnig uit de hoek komen, want als je echt snel begint te rijden en draaien krijgt hij de neiging om te gaan dansen op de bulten en putten in het wegdek. Met andere woorden: uitkijken tijdens het genieten... Jo Bossuyt