Amper 8 procent van de goede voornemens die mensen met Nieuwjaar maken, haalt het einde van januari. Sommige mensen maken het zichzelf moeilijk met te ambitieuze doelstellingen, andere hebben gewoon te veel goede voornemens. Maar de belangrijkste reden waarom mensen zo jammerlijk falen, is dat het lastig is gedrag te veranderen als de gewoonten die ermee verweven zijn dezelfde blijven. 's Ochtends de lokroep weerstaan van een caloriebom zoals een latte met karamel, is makkelijker als je een andere route neemt die je niet voorbij de koffiezaak leidt.
...

Amper 8 procent van de goede voornemens die mensen met Nieuwjaar maken, haalt het einde van januari. Sommige mensen maken het zichzelf moeilijk met te ambitieuze doelstellingen, andere hebben gewoon te veel goede voornemens. Maar de belangrijkste reden waarom mensen zo jammerlijk falen, is dat het lastig is gedrag te veranderen als de gewoonten die ermee verweven zijn dezelfde blijven. 's Ochtends de lokroep weerstaan van een caloriebom zoals een latte met karamel, is makkelijker als je een andere route neemt die je niet voorbij de koffiezaak leidt. Covid-19 heeft ons leven grondig veranderd. Veel van die veranderingen zullen permanent zijn. Die koffiezaak heeft misschien definitief de deuren gesloten. Maar niet alle veranderingen waren een verslechtering. Tijdens de lockdowns aten mensen meer ongezonde snacks, maar ze kookten ook meer thuis en aten met het hele gezin - gewoonten die doorgaans samenhangen met een gezond eetpatroon. Mensen konden niet afspreken met vrienden en familie, maar leerden wel hun buren beter kennen. Fitnesscentra en sportclubs bleven maandenlang gesloten, waardoor sommige mensen minder regelmatig gesport hebben. Maar anderen zijn dan weer een nieuwe sport gaan beoefenen. In juni was in Engeland volgens een enquête 16 procent van de ondervraagden op zijn minst één keer per week aan het fietsen, of dubbel zoveel als in de eerste weken van de lockdown. Nextbike, dat met deelfietsen werkt in verscheidene Europese landen, meldde een stijging van 35 procent van de ritten in april en mei tegenover het jaar ervoor. De toegenomen populariteit van koken, kletsen met de buren en fietsen zal blijven bestaan. Als je iets nieuws twee weken lang elke dag doet, begint het als een automatisme aan te voelen. Dat is het belangrijkste kenmerk van een gewoonte, zegt Benjamin Gardner van Kings's College London. Als je dat nog langer doet, wordt die gewoonte verstevigd. Andere factoren zullen ook helpen. Veel mensen met een kantoorbaan zullen thuis blijven werken, of op zijn minst enkele dagen per week. Daardoor zullen ze ook makkelijker die zelfgemaakte maaltijden en het warmere contact met de buren kunnen onderhouden. Mensen die terug naar kantoor moeten, zullen het misschien niet zien zitten met het overvolle openbare vervoer te reizen, waardoor fietsen aantrekkelijker lijkt. De grote steden proberen de crisis niet verloren te laten gaan. Ze maken fietsen aantrekkelijker door meer deelfietsen aan te bieden en meer fietspaden aan te leggen. De pandemie heeft veel veranderd. Maar voor sommige mensen zijn die veranderingen als goede voornemers die ze lang geleden al hadden willen maken.