Eind vorig jaar maakte Pieter Janssens bekend dat Intracto in zee ging met de investeringsmaatschappij Waterland. Met een kapitaalinjectie wil ze de groei van Intracto nog versnellen. "Voor ons is het een logische stap. Waterland heeft heel wat ervaring in buy & build. In de sector is een consolidatiegolf aan de gang. Daarin wil Intracto een hoofdrol spelen. Er zitten al enkele overnames in de pijplijn."

Een eerste overname is inmiddels een feit. Pieter Janssens heeft net de overname van het Nederlandse ezCompany afgerond. "Net als Intracto is ezCompany een Drupal-specialist. Dat is een van de populairste websitesystemen in de markt. Samen zijn we nu de grootste - en de beste - Drupal-specialist in de Benelux. We krijgen er vijftig collega's bij. De overname betekent een versterking van onze technische teams. We willen daarin een voorloper op onze markt zijn."

Bij de analyse van mogelijke overnameprooien hanteert Pieter Janssens één belangrijk criterium. Niet de waarde van het merk of het bedrijf is van het grootste belang, wel welk talent er aan boord is. Intracto zet zwaar in op persoonlijke groei. Elk jaar opnieuw investeert het bedrijf meer dan 300.000 euro in opleidingstrajecten voor het hele team.

400 euro startkapitaal

Als student was Pieter Janssens bedreven in het maken van websites. Eerst voor zichzelf, later voor de bakker, de slager en de dagbladhandelaar. In 2005 kreeg die activiteit een formeel karakter door het oprichten van een vof, een vennootschap onder firma. "Ik bracht toen 400 euro kapitaal in", lacht Janssens. "Ik zat nog op de schoolbanken. Om alles wat te combineren, huurde ik een kantoor van amper 20 vierkante meter vlak bij de schoolpoort. Het bedrijfje groeide razendsnel en in 2007 zette ik mijn studies stop. Gaandeweg hebben we de activiteiten uitgebreid met marketing- en creatieve diensten. Nu heeft Intracto alle expertise in huis om bedrijven digitaal succesvol te maken."

Samen met ezCompany zijn we de grootste en de beste Drupal-specialist in de Benelux

Pieter Janssens heeft drie verklaringen voor de snelle groei. "In de eerste plaats is door de jaren heen het klantenprofiel veranderd. Aanvankelijk ging het om kmo's, maar intussen hebben we ook al een pak nationale en zelfs internationale klanten. Een tweede verklaring is de uitbreiding van het dienstenpakket. We houden altijd de vinger aan de pols bij onze klanten en evolueren mee met hen en hun behoeften. Een nieuwe huisstijl, een verfrissend reclamespotje of een onderbouwd marketingplan,... We hebben er de beste specialisten voor in huis", zegt hij.

De laatste pijler van de groei bestaat uit overnames. De meest opvallende was Snackbytes. Dat bedrijf zorgt ervoor dat klanten op de juiste manier aanwezig zijn op de diverse sociale media. Op die manier kreeg Intracto niet alleen extra expertise in copywriting, creatie, illustratie en video, maar ook de ervaring van twee digitale pioniers: Steven Van Belleghem en Peter Hinssen.

Google in de Kempen

Intracto telt zowat 250 teamleden (in Antwerpen, Herentals, Mechelen en 's Hertogenbosch) die samen een omzet van meer dan 30 miljoen euro realiseren. "We dromen er niet van de grootste te zijn, maar wel een groep uit te bouwen die de beste vaardigheden in huis heeft om de bedrijven te begeleiden bij hun digitale transformatie", zegt Pieter Janssens.

Net zoals bij alle andere groeibedrijven is het vinden van nieuwe medewerkers de belangrijkste rem op de organische groei. "We doen daarom ons best om onze werknemers aan ons te binden. Dat lukt vrij aardig, want het personeelverloop is bij ons een pak lager dan het sectorgemiddelde", zegt Pieter Janssens. "Voor ons soort bedrijf is Herentals een atypische locatie, maar we hebben veel geïnvesteerd in de inrichting van ons hoofdkwartier dat zich in het groen aan het water bevindt. Een beetje Google-stijl in de Kempen. Daarnaast hebben we veel aandacht voor de persoonlijke groei van onze mensen. Elk jaar voorzien we bijvoorbeeld in een opleidingsbudget van maar liefst 300.000 euro."

Door de jaren heen zag Pieter Janssens zijn takenpakket grondig veranderen. "Omdat ik alle facetten van het bedrijf ooit zelf heb gedaan, weet ik heel goed wat hier leeft. Aanvankelijk had ik vooral een operationele taak, maar intussen verschuift de focus steeds meer naar het coachen van de medewerkers. Dat is niet zo vanzelfsprekend voor mij, want ik ben een echte Kempenaar en dat zijn in de eerste plaats doeners", knipoogt Pieter Janssens.

De kersverse vader koestert nog heel wat plannen. "Tegen 2020 willen we in de Benelux de speler zijn die de beste digitale vaardigheden in huis heeft om de bedrijven te begeleiden bij hun digitale traject. Privé wil ik streven naar een gezond evenwicht tussen het werk en het leven daarnaast. Vijf dagen per week geef ik me helemaal voor het bedrijf, in het weekend doe ik de mailbox niet meer open", zegt hij. "In een verkoop van het bedrijf ben ik niet geïnteresseerd. Wat moet ik dan doen? Ik kan niets anders. Ik wil nog zo lang mogelijk plezier beleven aan mijn passie voor digitalisering."