Eind vorig jaar maakte Pieter Janssens bekend dat Intracto in zee ging met de investeringsmaatschappij Waterland. Met een kapitaalinjectie wil ze de groei van Intracto nog versnellen. "Voor ons is het een logische stap. Waterland heeft heel wat ervaring in buy & build. In de sector is een consolidatiegolf aan de gang. Daarin wil Intracto een hoofdrol spelen. Er zitten al enkele overnames in de pijplijn. Binnenkort zullen we wellicht nieuws hebben over de overname van een Nederlandse technologiespecialist, maar het is nog te vroeg om meer details te geven", zegt Janssens.

Bij de analyse van mogelijke overnameprooien hanteert Pieter Janssens één belangrijk criterium. Niet de waarde van het merk of het bedrijf is van het grootste belang, wel welk talent er aan boord is. Intracto zet zwaar in op persoonlijke groei. Elk jaar opnieuw investeert het bedrijf meer dan 300.000 euro in opleidingstrajecten voor het hele team.

400 euro startkapitaal

Als student was Pieter Janssens bedreven in het maken van websites. Eerst voor zichzelf, later voor de bakker, de slager en de dagbladhandelaar. In 2005 kreeg die activiteit een formeel karakter door het oprichten van een vof, een vennootschap onder firma. "Ik bracht toen 400 euro kapitaal in", lacht Janssens. "Ik zat nog op de schoolbanken. Om alles wat te combineren, huurde ik een kantoor van amper 20 vierkante meter vlak bij de schoolpoort. Het bedrijfje groeide razendsnel en in 2007 zette ik mijn studies stop. Gaandeweg hebben we de activiteiten uitgebreid met marketing- en creatieve diensten. Nu heeft Intracto alle expertise in huis om bedrijven digitaal succesvol te maken." Pieter Janssens heeft drie verklaringen voor de snelle groei. "In de eerste plaats is door de jaren heen het klantenprofiel veranderd. Aanvankelijk ging het om kmo's, maar intussen hebben we ook al een pak nationale en zelfs internationale klanten. Een tweede verklaring is de uitbreiding van het dienstenpakket. We houden altijd de vinger aan de pols bij onze klanten en evolueren mee met hen en hun behoeften. Een nieuwe huisstijl, een verfrissend reclamespotje of een onderbouwd marketingplan, ... We hebben er de beste specialisten voor in huis", zegt hij.

De laatste pijler van de groei bestaat uit overnames. De meest opvallende was Snackbytes. Dat bedrijf zorgt ervoor dat klanten op de juiste manier aanwezig zijn op de diverse sociale media. Op die manier kreeg Intracto niet alleen extra expertise in copywriting, creatie, illustratie en video, maar ook de ervaring van twee digitale pioniers: Steven Van Belleghem en Peter Hinssen.

De beste vaardigheden

Intracto telt zowat 250 teamleden (in Antwerpen, Herentals, Mechelen en 's Hertogenbosch) die samen een omzet van meer dan 30 miljoen euro realiseren. "We dromen er niet van de grootste te zijn, maar wel een groep uit te bouwen die de beste vaardigheden in huis heeft om de bedrijven te begeleiden bij hun digitale transformatie", besluit Pieter Janssens.