Het Leuvense tv-productiehuis nv Beeldhuis en het facilitaire zusterbedrijf nv EVS hebben eind september de boeken neergelegd. Beeldhuis leverde in het verleden programma's als Sanseveria (human interest reportages), Ushuaïa (avonturen) en De Familie Backeljau (comedy) aan VTM, en tekende de voorbije zomer nog voor De Zeven Hoofdzonden (gesprekken met bekende Vlamingen) op ...

Het Leuvense tv-productiehuis nv Beeldhuis en het facilitaire zusterbedrijf nv EVS hebben eind september de boeken neergelegd. Beeldhuis leverde in het verleden programma's als Sanseveria (human interest reportages), Ushuaïa (avonturen) en De Familie Backeljau (comedy) aan VTM, en tekende de voorbije zomer nog voor De Zeven Hoofdzonden (gesprekken met bekende Vlamingen) op Canvas, het tweede VRT-net. De financiële cijfers waren al langer erg negatief: in 1998 werd op een omzet van 112 miljoen frank een nettoresultaat van -17,8 miljoen geboekt; de cashflow was -7 miljoen, het nettobedrijfskapitaal -17 miljoen, het eigen vermogen -12,5 miljoen. Toen nieuwe programmavoorstellen waarin reeds was geïnvesteerd, geen afnemer vonden, zag Luc Dierickx, eigenaar en gedelegeerd bestuurder van Beeldhuis, zich genoodzaakt het faillissement op bekentenis aan te vragen. Nadat de voorbije maanden al diverse medewerkers op een zelfstandigenstatuut waren overgestapt, werkten er nog zes mensen in vaste dienst bij Beeldhuis. Dierickx, in een vorig leven regisseur bij de VRT-nieuwsdienst, wijt de neergang aan de verscherpte concurrentie tussen de zenders. Buitenlandse productiereuzen - onder meer het Nederlandse Endemol en het Australische Grundy - gaan met een steeds groter deel van de koek aan de haal. Zowel VRT als VTM moeten nauwer op hun centen toezien, willen grote flexibiliteit in hun programmatie, en vragen derhalve dat programma's op zeer korte termijn klaargestoomd worden. Het is niet ongebruikelijk dat een productiehuis op basis van mondelinge afspraken al volop aan een programma werkt vóór er een contract getekend is en uiteindelijk voor alle kosten opdraait wanneer een zender beslist dat het programma toch niet doorgaat. "Ik ben de eerste, maar, zo vrees ik, niet de laatste die kopje onder gaat", zegt Dierickx. "De Vlaamse audiovisuele sector, zowel productie- als facilitaire bedrijven, zit in een crisis." Bij nv Studio's Amusement, producent van o.a. de Familie-soap voor VTM, oogt het plaatje alvast evenmin aantrekkelijk. Eind 1998 stond er een schuld van 19 miljoen frank aan de RSZ en 16,7 miljoen aan de fiscale besturen op de tabellen. De vennootschap is dit jaar al drie maal gedagvaard door de RSZ, laatst nog op 27 september. Ook de 100%-dochters nv Explo en nv Tamara King kijken tegen RSZ-dagvaardingen aan. Bij Studio's Amusement stonden eind 1998 114 werknemers ingeschreven. De omzet daalde van 611 miljoen in 1996 naar 336 miljoen in 1998, de cashflow ging in dezelfde periode van een positieve 41 miljoen naar een negatieve 20,5 miljoen.