Enkele jaren geleden verhuisde ondernemer Bart Verheyen naar het Hof ter Heyde in Lichtaart. Bij zijn aankomst bleek het pittoreske kasteeltje niet meer dan een vervallen jachthuis, omzoomd met een verwilderde tuin van ruim twee hectare. Met veel zorg, veel geduld en vooral veel gevoel voor stijl turnde Verheyen het domein om tot een klassiek ogende en weelderige beeldentuin, voorzien van een schaduwrijke vegetatie, een gemillimeterd gazon en een reeks bochtige wandelpaden. De krakkemikkige paardenstallen werden omgebouwd tot een knusse kunstgalerie.
...

Enkele jaren geleden verhuisde ondernemer Bart Verheyen naar het Hof ter Heyde in Lichtaart. Bij zijn aankomst bleek het pittoreske kasteeltje niet meer dan een vervallen jachthuis, omzoomd met een verwilderde tuin van ruim twee hectare. Met veel zorg, veel geduld en vooral veel gevoel voor stijl turnde Verheyen het domein om tot een klassiek ogende en weelderige beeldentuin, voorzien van een schaduwrijke vegetatie, een gemillimeterd gazon en een reeks bochtige wandelpaden. De krakkemikkige paardenstallen werden omgebouwd tot een knusse kunstgalerie. Jonge kunstenaars, lage drempelIn dit landelijke decor organiseert Verheyen nog tot half september de beeldenexpositie van de vzw Lanart. Dit jaar staat er een recordaantal van 360 beelden over het parcours verspreid. Het werk komt zowel van amateurs als van professionele kunstenaars. Bedoeling van Lanart is om jonge of debuterende kunstenaars een forum te bieden waarop ze hun oeuvre aan het brede publiek kunnen voorstellen. Daarom wordt de drempel doelbewust laag gehouden. Verheyen, die zelf ook kunstschilder en graficus is, heeft in het verleden aan den lijve mogen ondervinden hoe moeilijk het is om als beginnend kunstenaar een werk geëxposeerd te krijgen. "Geloof het of niet, maar ik ben als kunstschilder nog een tijdje dakloos geweest," mijmert hij. "Na wat omzwervingen vond ik gelukkig een baantje bij een reclamebureau. Ik weet dus hoe moeilijk jonge kunstenaars het hebben om hun stek te vinden. Nu ik het zelf financieel kan dragen, wil ik graag een ruggensteun bieden aan jong talent. Kunstenaars betalen hier slechts 25 euro om een hele zomer lang te exposeren."Die soepele selectiecriteria hebben natuurlijk gevolgen. Zo getuigen niet alle kunstwerken van een even hoog niveau. Roemruchte namen uit het hedendaagse kunstcircuit zult u in Hof ter Heyde niet zo gauw aantreffen. Het Middelheimpark ligt met andere woorden nog een flink aantal kilometers verder, en dat niet alleen geografisch. Toch lijkt de nuchtere Verheyen zich daar weinig zorgen over te maken: "Het is niet onze bedoeling om toppers naar hier te halen. Wij mikken vooral op debutanten. Maar dat maakt het project net interessant."Alle beelden zijn te koopAlle stijlen komen aan bod: van avant-garde tot naturalistische of monumentale werken. En hoewel Verheyen de kwaliteit ervan enigszins in de gaten houdt, laat hij het publiek zelf over de werken oordelen. Over smaken valt nu eenmaal uitvoerig te twisten. Zo kan de bezoeker zich onder meer buigen over beelden van relatief bekende kunstenaars zoals Onofrio Farinola, Luc Jespers of Wim Bastiaensen. Wat verder stoot hij op de monumentale glassculpturen van Patrick De Bleeckere, een van de professionele en academisch geschoolde kunstenaars die jaarlijks in de beeldentuin van Lanart exposeren. Een ander werk dat meteen in het oog springt, is The Infusion, een geinige installatie van Gerard Godal, ook al is de ondertoon ervan behoorlijk wrang. Het werk wijst immers op de nobele plicht van de kunst om de wereld te helen van alle kwalen. Wat dat betreft geeft Godal overigens graag het goede voorbeeld. Met de opbrengst van de verkoop wil de kunstenaar een vredesmonument op de Balkan optrekken. "Alle kunstwerken zijn inderdaad te koop," vult Verheyen aan. "Al is het allerminst de bedoeling om er winst uit te puren. Ik vraag alleen een klein percentage op de verkoop, een percentage dat veel lager ligt dan bij een galeriehouder. Vorig jaar slaagde ik er net in het break-evenpoint te halen." En dat is alleen mogelijk door het engagement van de talloze vrijwilligers - veelal werknemers van Lana - die samen met Verheyen en diens echtgenote er elk vrij weekend aan opofferen. De rest van het geld komt van lokale sponsors en van de verkoop van de catalogus. Op die manier blijft het project gratis voor bezoekers.Een succesvolle formule, zo blijkt. Zo kreeg de beeldentuin vorig jaar bijna 30.000 bezoekers te verwerken. Zelfs bussen Japanse en Amerikaanse toeristen strijken hier neer. Niet mis voor een evenement dat zich bewust buiten het traditionele kunstencircuit begeeft en dat het weet te rooien zonder subsidies. Bovendien blijkt de beeldentuin ook een gunstige invloed uit te oefenen op de naamsbekendheid van Verheyens matrassenbedrijf. De toonzaal van Lana bevindt zich strategisch dicht in de buurt van de kunstgalerie. "Natuurlijk hoop ik op die manier ook wat promotie te maken," geeft Verheyen ruiterlijk toe. "Zo krijg ik van klanten zelfs af en toe te horen dat ze Lana leerden kennen via Lanart. Maar wees gerust. Ik tracht vooral het werk van de kunstenaars in de etalage te plaatsen."Stoemp met worstDe bezoekers komen uit alle lagen van de bevolking. Geen wonder dat velen in de eerste plaats gelokt worden door de fraaie omkadering. Een tentoonstelling bezoeken lijkt voor de meesten bepaald geen prioriteit. Dat Lanart er toch in slaagt ook dat publiek aan te spreken is voor kunstdemocraat Verheyen - die zelf zelden een museum binnenstapt - een hart onder de riem. "Ik wou af van dat hautaine en hermetische kunstsfeertje," licht hij toe. "Hier vindt iedereen iets waarvan hij kan genieten zonder dat daar allerlei intellectuele prietpraat rond wordt verkocht. Ik weet dat er stoemp met worst tussenstaat, maar zeker ook iets voor fijnproevers. Musea of galeriehouders nemen zichzelf nodeloos au sérieux. En dat creëert een drempel waaraan ik me mateloos kan ergeren. Of de visie van Jan Hoet representatief is voor wat er onder jonge kunstenaars leeft, durf ik echt te betwijfelen." Het populariseren van kunst, het slopen van ivoren torens en het beslechten van hardnekkige vooroordelen, daar is het Verheyen om te doen. Dat er tegenwoordig artikels over Lanart opduiken in cultureel correcte kunstmagazines mag de man dan wel plezieren, uiteindelijk fleurt hij pas echt op van een reportage op een regionale televisiezender of in een veelgelezen familieblad. Benieuwd of ook dit artikel in die categorie thuishoort. Dave Mestdach [{ssquf}]De beeldentuin van Lanart vzw - Hof ter Heyde is nog tot en met 15 september gratis te bezichtigen op vrijdag, zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Hof ter Heydedreef 1, 2460 Lichtaart.Info: 014-55 41 55Lanart is uitgegroeid tot een echte publiekstrekker. Zelfs bussen Japanse en Amerikaanse toeristen strijken er neer.De beeldentuin blijkt ook een gunstige invloed te hebben op de naamsbekendheid van Verheyens matrassenbedrijf.