Een goed jaar geleden kwam Hans Joris aan het hoofd van VALUEbuilders, de holding boven hr-bedrijven zoals HRbuilders, SALESbuilders en FINANCEbuilders. Ze spelen in op de behoefte die bedrijven hebben aan flexibele interim-managers. Hans Joris kent de hr-wereld goed, want hij was hr-directeur en CEO van SD Worx België. Al deed hij voor zijn komst naar VALUEbuilders wel een zijstap richting Dela, de specialist in uitvaartdiensten en verzekeringen. "Het was aanpassen aan de context waarin een bedrijf als HRbuilders opereert: minder vergaderingen, geen team met specialisten waarop je kunt terugvallen, maar een groep mensen die elkaar ond...

Een goed jaar geleden kwam Hans Joris aan het hoofd van VALUEbuilders, de holding boven hr-bedrijven zoals HRbuilders, SALESbuilders en FINANCEbuilders. Ze spelen in op de behoefte die bedrijven hebben aan flexibele interim-managers. Hans Joris kent de hr-wereld goed, want hij was hr-directeur en CEO van SD Worx België. Al deed hij voor zijn komst naar VALUEbuilders wel een zijstap richting Dela, de specialist in uitvaartdiensten en verzekeringen. "Het was aanpassen aan de context waarin een bedrijf als HRbuilders opereert: minder vergaderingen, geen team met specialisten waarop je kunt terugvallen, maar een groep mensen die elkaar ondersteunen en beter maken", zegt hij. Hoe positioneert VALUEbuilders zich in de markt? HANS JORIS. "Het is niet onze bedoeling VALUEbuilders neer te zetten als een merk, maar de ondernemingen die er deel van uitmaken, zoals HRbuilders. Het metier van het plaatsen van professionals op tijdelijke opdrachten was me al voldoende bekend, want daar hadden Katrien Devos (de oprichter van VALUEBuilders, nvdr) en ik al ruime ervaring in opgedaan. "HRbuilders kiest voor focus en groeide daardoor snel uit tot de Belgische marktleider in zijn niches. Dat is volgens mij de sleutel tot ons succes: iedereen weet waarvoor hij bij HRbuilders terechtkan. "Bij HRbuilders zetten we sterk in op verbinden, zowel met potentiële klanten als met freelancers. Onze freelancecommunity heeft onlangs de grens van 3200 hr-professionals overschreden. Zo'n internationaal netwerk van ambassadeurs bouw je niet in één dag, het is elke dag opnieuw connecties maken met mensen." Wat waren de realisaties van het voorbije jaar? JORIS. "We hebben een zeer vruchtbaar jaar achter de rug: de grens van honderd geplaatste professionals is overschreden en we naderen 10 miljoen euro omzet. Elke dag opnieuw vinden hr-professionals de weg naar ons: we blijven nieuwe freelancers verwelkomen en bedrijven doen via ons in toenemende mate een beroep op hen. Ik ben bijzonder blij met het aandeel van de 50-plussers in onze freelancecommunity. Terwijl bedrijven eerder terughoudend zijn om vijftigers vast in dienst te nemen, is dat bij de freelancers veel minder het geval. Het freelancestatuut heeft volgens mij een belangrijk potentieel om de activiteitsgraad van die doelgroep te verhogen." Wat zijn de doelstellingen voor 2018 en later? JORIS. "Ons belangrijkste doel is groter te worden en internationaal door te breken. In België willen we onze aanwezigheid verhogen in de provincies Limburg, Waals-Brabant en Luik. We willen ook inzetten op verbreding en verdieping: we plaatsen naast hr-professionals ook payroll-, sales- en financeprofessionals."Onze grootste groei verwachten we uit het buitenland. Onze internationale opdrachten waren in 2017 onze sterkste groeipool en we verwachten dat dat de komende jaren zo blijft. We investeren volop in Frankrijk en Duitsland, maar ook in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika. Het is onze ervaring dat je gemiddeld achttien maanden moet investeren vooraleer je de eerste vruchten kan plukken uit je netwerk."