In Amerika zijn ze alomtegenwoordig, maar in ons land vindt u nauwelijks winkels of restaurants die een korting geven voor wie 'incheckt' via Foursquare of Gowalla. Dat zijn softwareprogramma's waarmee u via een smartphone meldt waar u zich bevindt. Waarom is geolocatie in België nog zo nieuw? Brice Le Blévennec van het Brusselse webmarketingbedrijf Emakina: "De Belgische markt is te klein: er zijn slechts 400.000 smartphones op dit moment. Bovendien vind je haast op elke straathoek een restaurant. Een bon geven om naar een restaurant in een andere stad te gaan, heeft weinig zin."
...

In Amerika zijn ze alomtegenwoordig, maar in ons land vindt u nauwelijks winkels of restaurants die een korting geven voor wie 'incheckt' via Foursquare of Gowalla. Dat zijn softwareprogramma's waarmee u via een smartphone meldt waar u zich bevindt. Waarom is geolocatie in België nog zo nieuw? Brice Le Blévennec van het Brusselse webmarketingbedrijf Emakina: "De Belgische markt is te klein: er zijn slechts 400.000 smartphones op dit moment. Bovendien vind je haast op elke straathoek een restaurant. Een bon geven om naar een restaurant in een andere stad te gaan, heeft weinig zin." Toch wordt er in België geëxperimenteerd met geolocatiediensten. Met de Music For Life-applicatie van Studio Brussel kon u bijvoorbeeld zien welke acties rond het populaire radioprogramma in uw buurt plaatsvonden. Socialemediaconsultant Jo Caudron: "Zodra bedrijven met smartphoneapplicaties beginnen te werken, bouwen ze locatie in. De locatie wordt een extra filter op de informatie die je krijgt. Als je nu iets zoekt via de Gouden Gids-applicatie, krijg je automatisch de resultaten voor de regio waar je dan bent. Dat is ook zo bij de nieuwe applicatie van de NMBS: je krijgt meteen het verbindingsplan met het openbaar vervoer vanaf je huidige locatie naar je bestemming." De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB biedt een applicatie aan waarmee klanten kunnen kijken welke fietsstations van het fietsnetwerk Villo zich in de buurt bevinden en hoeveel fietsen er beschikbaar zijn. Zulke geolocatiediensten helpen bedrijven om klanten te binden en kunnen ingepast worden in getrouwheidsprogramma's. Ook de volgende Belgische bedrijven zijn actief in geolocatie. Zingle.mobi is een datingplatform waar u een profiel van datingsites zoals Match, Be2 of Mamba kunt invoegen. Via Zingle, een start-up van Brice Le Blévennec van webmarketingbedrijf Emakina, stuurt u een bericht naar iemand, die uw boodschap kan openen via Facebook, het internet of een smartphoneapplicatie. Zo kunt u gemakkelijk in contact komen met singles in uw buurt - thuis of op reis. Datingprofielen van het in België en Frankrijk actieve Rendezvous.be - een klant van Emakina - kunt u niet opladen. Zingle, waarvoor Le Blévennec samenwerkt met softwareontwikkelaars in Rusland, richt zich op Amerika en Groot-Brittannië. De basisversie is gratis, maar er is ook een betalende versie (30 euro per trimester) met bijkomende opties, zoals verbergen voor uw Facebook-vrienden dat u lid bent van Zingle. Op dit moment zijn er 600.000 inschrijvingen, en in de komende maanden wordt er een nieuwe versie gelanceerd. www.zingle.mobi Cityplug is een in 2008 opgerichte digitale stadgids, waarin u voor negentien Belgische steden per stadswijk informatie kunt vinden over goede restaurants, de beste winkeladresjes en andere tips. De website heeft een half miljoen bezoekers per maand en heeft zijn eigen Facebook-applicatie. "Eind vorig jaar kwam er een nieuwe versie uit van de Cityplug-applicatie voor mobiele telefoons", zegt Frédéric Monet, oprichter van Cityplug. "Op dit moment hebben we 30.000 gebruikers per maand voor onze mobiele applicatie. Op basis van wat de klant zoekt, verschillen de resultaten die hij te zien krijgt." Iemand die in het noorden van Antwerpen een restaurant zoekt, krijgt andere zoekresultaten dan iemand die in het zuiden van de stad honger heeft. Cityplug gebruikt de gegevens in zijn databestand ook om nieuwe toepassingen te bedenken. "Als we zien dat mensen die vaak in restaurant A eten ook graag naar restaurant C en D gaan, kunnen we die informatie meegeven aan iemand die restaurant A leuk vindt." www.cityplug.be Mobilosoft is een start-up die eind december online ging en bedrijfstoepassingen voor smartphones maakt. Klanten zullen vooral uit de retail- en automobielsector komen. Met de applicaties van Mobilosoft kunnen winkelketens aan klanten die in de buurt van een winkel komen een digitale kortingbon sturen naar hun smartphone. Ook elektronische klantenkaarten behoren tot het aanbod. "We zullen ook Foursquare en Gowalla gebruiken", zegt oprichter Georges-Alexandre Hanin, die zijn sporen verdiende als consultant bij Deloitte en nu deeltijds werkt bij Citobi, gespecialiseerd in klantenrelatiebeheer. "Een winkel kan dan een korting geven aan iemand die via Gowalla incheckt en dat aan tien van zijn vrienden laten weten. Of je geeft een korting aan degene die het vaakst heeft ingecheckt en dus 'burgemeester' is van een winkel." www.mobilosoft.com Het Belgische bedrijf Commentag (zie ook artikel over Xavier Damman op p. 90), dat vooral bekend is van zijn product Tweetag om gemakkelijk de inhoud te kunnen scannen op netwerksite Twitter, lanceerde in december Streetmark. Deze nieuwe applicatie (voorlopig enkel voor iPhone, in de toekomst komt er ook een Android-versie) is een instrument om visuele bookmarks te maken van dingen die u ziet in het straatbeeld. Hoe werkt het? U loopt in de stad en ziet een leuke jurk in de etalage hangen, merkt precies de designstoel op die u nodig hebt of u ziet een prachtig gebouw dat u aan vrienden wilt tonen? Met de Streetmark-app neemt u een foto. Daarmee kunt u later de precieze locatie terugvinden waar u de jurk hebt gezien. Arnaud Coomans, chief technical officer van Commentag: "Via Facebook, Four-square en Twitter kun je de objecten die je leuk vindt delen met je netwerk. Het werkt ook omgekeerd: als je naar een buurt gaat, kun je zien welke objecten je vrienden hebben aangeklikt." www.commentag.com Oxynade verzamelt sinds 2008 via automatische zoekmachines alle mogelijke evenementen in Europa, gaande van een lokale pensenkermis of kookcursus tot een groot theaterstuk en sportmanifestatie. Meer dan een jaar geleden lanceerde het Happenr, als applicatie gratis te downloaden op elke smartphone. Ze toont de evenementen in de buurt van de plaats waar u zich op dat moment bevindt. De applicatie ontwikkelen kostte ongeveer 10.000 euro. Duizend gebruikers hebben Happenr het afgelopen jaar gedownload. "We geloven sterk in mobiel, maar hebben rond Happenr nog geen grote promotiecampagne gevoerd", zegt Niko Nelissen, CEO van Oxynade. "Onze kernactiviteit blijft het verzamelen van evenementen in een uitgebreide databank. Onze mediapartners plukken hieruit hun culturele agenda's. We tonen de applicatie als demo aan deze partners. Mobiele toepassingen zijn een hype vandaag. Elk bedrijf moet het hebben om zichzelf op de kaart te zetten." www.happenr.com BENNY DEBRUYNE M.M.V. HANS HERMANS"Zodra bedrijven met smartphoneapplicaties beginnen te werken, bouwen ze locatie in. De locatie wordt een extra filter op de informatie die je krijgt"