Bedrijven die de wereld beter maken

Impact hebben op het milieu, op de maatschappij en op het welzijn van mensen. Voor steeds meer bedrijven is dát de bestaansreden. Of op zijn minst willen ze anders zaken doen. Op 30 november werden die bedrijven bekroond met de eerste Trends Impact Awards.

Liefst driehonderd bedrijven schreven zich in voor de eerste editie van de Trends Impact Awards. Voor de nieuwe prijs werkt Trends samen met de consultant PwC en de businessschool Antwerp Management School. Na de eerste selectie door PwC konden 90 bedrijven naar de volgende ronde, waarin een jury elk dossier beoordeelde. Er was veel variatie onder de deelnemers, van grote bedrijven met een duurzaamheidstraject over start-ups met een positieve impact op het milieu of welzijn, tot een vzw die inclusie en diversiteit bevordert. Dit zijn de winnaars in zes categorieën, met een bijkomende Global Award voor bedrijven die over alle categorieën heen goed presteerden.

TRENDS IMPACT AWARDS De vertegenwoordigers van elf bedrijven die de wereld veranderen.
TRENDS IMPACT AWARDS De vertegenwoordigers van elf bedrijven die de wereld veranderen.

Diversiteit en inclusie

EducIT: pc’s voor 28.000 leerlingen

In het Franstalige onderwijs is de impact van de kleine vzw EducIT niet te overschatten. Ze pakt de digitale kloof bij de wortel aan door de digitale basisvaardigheden van jongeren te ontwikkelen – met Instragram, Snapchat of Fortnite alleen red je het niet. Het programma heeft bijna 28.000 leerlingen de nodige apparatuur bezorgd, en ongeveer 9.000 leraars opgeleid in digitale technologie.

Veerkracht grote bedrijven

Vivaqua: 2 miljard liter water per jaar besparen

Lekken in waterdistributienetwerken zijn duur voor het milieu, de consument en de infrastructuur. Ze zijn het onderwerp van een innovatief actieplan van het Brusselse waterbedrijf Vivaqua, dat de lekken moet verhelpen. Dat moet zo’n 2 miljard liter water per jaar besparen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het equivalent van het jaarlijkse verbruik van alle inwoners van de gemeente Jette.

Veerkracht kmo’s

Galler: 100% fairtrade cacao

De chocoladeproducent Galler ging in 2018 vrijwel failliet. Salvatore Iannello, die het bedrijf in 2013 had verlaten, moest het weer op de rails te krijgen. De voormalige CEO ging akkoord onder drie voorwaarden: een financiële injectie, een vergroting van de Belgische verankering en de omvorming tot een impactbedrijf. “Wij zijn voor 100 procent van onze cacao overgestapt op het FairTrade-label, het meest uitgebreide van alle labels”, zegt Isabelle Petit Dufrenoy, coördinator ethiek en duurzaamheid bij Galler.

Circulaire economie grote bedrijven

Ekopak: 20 miljard liter water per jaar besparen

Onder de noemer Waterkracht zullen Ekopak, Aquafin, water-link en PMV vanaf 2025 het afvalwater van Antwerpse gezinnen opwaarderen tot koelwater voor lokale havenbedrijven. Een koelwaterfabriek in de haven van Antwerpen zal het afvalwater van 600.000 inwoners aanpakken. Het West-Vlaamse bedrijf Ekopak staat in voor de bouw en de exploitatie van de hoogtechnologische fabriek. Die zal een besparing van 20 miljard liter per jaar opleveren.

Circulaire economie kmo’s

Gramitherm: isolatieplaten van grasvezels

Gramitherm zet gemaaid gras om in isolatiepanelen. Het sap wordt gebruikt voor de productie van biogas en het afval van de panelen wordt gerecycleerd. Gemaaid gras is de meest voorkomende biomassa ter wereld. In Duitsland is er al een papierindustrie en in Nederland een verpakkingsindustrie met gras.

Ecologie grote bedrijven

DEME: van baggeraar naar toekomstmaker

Behalve een baggeraar is DEME een toonaangevende aannemer van offshore energie, milieusanering en maritieme infrastructuur. Begin jaren negentig begon het bedrijf zijn activiteiten te diversifiëren. Dat gebeurde eerst met de herontwikkeling van brownfields, en de sanering en het hergebruik van bodems en sedimenten. Daarna volgden de uitbouw van de offshore windactiviteiten in 2000, de oprichting van de ontwikkelaars- en investeringspoot DEME Concessions in 2013 en de uitbreiding van de mariene infrastructuuractiviteiten in 2015. Met het project We believe werkt DEME aan duurzame oplossingen voor wereldwijde uitdagingen.

Diversiteit en inclusie
Diversiteit en inclusie© Leyla Hesna

Ecologie kmo’s

Biolectric: mest omzetten in energie en kunstmestvervanger

Het Oost-Vlaamse Biolectric ontwikkelde een installatie die mest op de boerderij omzet in energie en een kunstmestvervanger. Het vergistingsproces beperkt de uitstoot van broeikasgassen en stikstof aanzienlijk. Biolectric werd in 2011 opgericht door Jan Palmaers, Jonathan Schrauwen en de huidige CEO Philippe Jans. Het bedrijf is de marktleider in compacte mestvergisters en is in volle internationale expansie. Sinds 2019 maakt Biolectric deel uit van de investeringsgroep Ackermans & van Haaren.

Welzijn

Mindlab: een app om burn-outs te voorkomen

Door vroeg in te zetten op mentaal welzijn kan een traject bij de psycholoog vaak worden vermeden. Mindlab ontwikkelde een wetenschappelijk gefundeerd onlineleerplatform met laagdrempelige modules die psycho-educatie aanbieden, naast oefeningen, video’s, audiofragmenten en getuigenissen waarmee gebruikers hun situatie beter leren te begrijpen en kunnen verbeteren.

Digitalisering

Lita.co: platform voor projecten met impact

De Franse start-up Lita.co, een pionier in crowdfunding en crowdlending met impact, heeft zich enkele jaren geleden in België gevestigd. Het webplatform voor participatieve financiering heeft al 10 miljoen euro ingezameld voor zo’n vijftig Belgische impactprojecten, van een waterkrachtcentrale in containers tot vrachtzeilboten en een biologische boerderij gespecialiseerd in permacultuur. Het gaat om bedrijven die zich inzetten voor de ecologische en sociale transitie.

Global Award grote bedrijven

DEME: sterk op vele fronten

DEME viel twee keer in de prijzen. Het won ook de Global Award. Die prijs gaat naar een bedrijf dat in de zes categorieën goed scoort. De innovatieve kust- en oeverbescherming, waarvoor het bedrijf streeft naar meer duurzame ontwerpen, zorgt bijvoorbeeld voor meer veerkracht bij extreem weer en is goed voor de biodiversiteit.

Global Award kmo’s

Spullenhulp: 1.000 banen, 8.000 ton tweedehandsspullen per jaar

Diversiteit en inclusie staan centraal bij Spullenhulp, dat dit jaar zijn 85ste verjaardag viert. Tonnen tweedehandskleding, het gigantische sorteercentrum en de winkels zijn slechts het topje van de ijsberg. Spullenhulp zorgt ook voor 1.000 banen. Voor veel daarvan zijn weinig kwalificaties vereist. Ze gaan naar mensen die ver van de arbeidsmarkt stonden. Een kwart van de werknemers volgt een programma voor professionele integratie.

Bedrijven die de wereld beter maken
© Leyla Hesna

Een fijn gala met impact

Een volle zaal genodigden, een veganistisch menu voor de gelegenheid en verrassende, scherpe sprekers op het podium. Zo bouwden we het allereerste gala van de Trends Impact Awards op, vorige woensdag in Paleis 10 op de Heysel. Op de foto’s ziet u onder meer hoe de zaal in collectieve meditatie ging dankzij neuroloog Steven Laureys. Enorm veel indruk maakte de getuigenis van ex-profbasketter Sebastien Bellin. Een succesvolle zakenman ondertussen, maar ook een overlevende van de aanslag op Zaventem in 2016. Bellin moest jarenlang revalideren, maar haalde in 2021 wel de finish van de Iron Man op Hawaii. Yousef Kobo sprak over diversiteit en deejay Bobby Ewing stak de draak met hoe circulair de muziekindustrie wel is: zowat elk popdeuntje heeft u ooit al wel eens ergens gehoord… Een impressie van een fijne avond met impact.

Bedrijven die de wereld beter maken
© Leyla Hesna

Veerkracht
Veerkracht© Leyla Hesna
Circulaire economie
Circulaire economie© Leyla Hesna
Ecologie
Ecologie© Leyla Hesna
Welzijn
Welzijn© Leyla Hesna
Digitalisering
Digitalisering© Leyla Hesna
Global Award grote bedrijven
Global Award grote bedrijven© Leyla Hesna
Global Award kmo's
Global Award kmo’s© Leyla Hesna
Bedrijven die de wereld beter maken
© Leyla Hesna
Bedrijven die de wereld beter maken
© Leyla Hesna
Bedrijven die de wereld beter maken
© Leyla Hesna
Bedrijven die de wereld beter maken
© Leyla Hesna

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content