Door Dominique Soenens
...

Door Dominique SoenensEen anoniem, grijs kmo-bedrijfje met een gevel in spiegelend glas: zo ziet BFO Family Office er aan de buitenzijde uit. Maar wie de inkomhal binnenstapt, waant zich in een chique hotellobby. Die hal is in knappe grijze en bruine tinten gedopt, links flikkert een grote flatscreen-tv waarrond een knusse salon met een hoogpolig tapijt geschaard staat en rechts is nóg een uitnodigend salon voorzien. Het ziet er fraai uit, maar het is méér dan dat, benadrukt Wout Becuwe, sales- & marketingverantwoordelijke van het bedrijf. "Het interieur draagt de filosofie van BFO Family Office uit. Mensen die bij ons langskomen, spreken over hun familievermogen en moeten dus op hun gemak zijn. Maar er is meer. De inrichting is gebaseerd op de Blue-Oceanstrategie (een marktstrategie bedacht door Chan Kim en Renée Mauborgne, professoren strategie en management aan de businessschool INSEAD, nvdr)." "Die filosofie leert bedrijven bewust anders te kijken naar een situatie. Blue-Oceanbedrijven nemen een positie in op de markt waar er geen concurrentie is, Red Ocean zijn bedrijven die elkaar doodconcurreren. Red Ocean staat voor de markt zoals hij is, met de bestaande concurrentieregels; in Blue-Oceanbedrijven zijn er geen regels, omdat ze zich op nieuw terrein begeven. Dat is perfect van toepassing op onze situatie. Banken vechten onder elkaar uit wie de beste tarieven kan bieden, terwijl wij voor onze klanten nagaan wie echt de aantrekkelijkste troeven heeft." Becuwe spreekt enthousiast over de Blue-Oceanstrategie. "Wij hebben op het gelijkvloers een kamer die we kunnen afsluiten en waar zich een professionele keuken bevindt. In plaats van met onze klanten op restaurant te gaan, nodigen we ze hier uit om iets bij ons te komen eten. We schotelen de klanten zelf een maaltijd voor: velen vinden dat bizar, maar het is een van de dingen waarmee we ons willen onderscheiden. Het eten wordt ofwel klaargemaakt door een van onze medewerkers ofwel door een traiteur. Het creëert een gemoedelijk kader om over de financiële en fiscale situatie van de klanten te spreken." Voor het interieur werd geen gerenommeerde binnenhuisarchitect aangesproken, zoals Fortis deed met zijn Belgische private-bankingafdeling met de Gentse architect Glenn Sestig, maar iemand die vertrouwd is met het huis: Evelyne Moreels, de echtgenote van zaakvoerder Stefaan Vallaeys. "Uitpakken met een bekende naam uit de interieurwereld zou eerder een illustratie van de Blue-Oceanstrategie geweest zijn: er zijn wel meer bedrijven die dat doen. We wilden de aparte aanpak zo consequent mogelijk doortrekken. Zo is het bedrijfsrestaurant geen kille refter, maar een huiselijke ruimte in landelijke stijl. Gelukkige mensen zijn productiever. Veel bedrijven zijn zo gefocust op winst maken dat ze dat vergeten." De eetruimte doet in alles denken aan een landelijke bed & breakfast, inclusief een trompe-l'oeil van Provençaalse lavendelvelden, die een blinde muur maskeert. Om de klanten te ontvangen, heeft BFO Family Office in zijn kantoor in Gent, waar 100 mensen werken, verschillende privékamers waar rustgevende kleuren en een chic interieur aan elkaar werden gekoppeld. Elke kamer draagt ook een spreuk die verwijst naar de activiteiten van het bedrijf. Zo is in een kamer een wijsheid van Albert Einstein te lezen: de waarde van een resultaat ligt in het bereiken ervan. (T)