Batman vs. Spider-Man

De vleermuis doet van zich spreken

Tijdens de Amerikaanse première van de nieuwe Batman in de nacht van 19 juli deed zich een drama voor: een dolle schutter vermoordde 12 toeschouwers in de bioscoopzaal. Bij ons kwam de film op 25 juli in de zalen. Er ging een uitgebreide viral-marketingcampagne aan vooraf. In mei 2011, toen de opnames net begonnen waren, onthulde de website thedarkknightrises.com het gekwelde gezicht van Bane, de bad guy die de Joker moet doen vergeten. In mei dit jaar werd het publiek gevraagd de politie van Gotham City te helpen Batman te lokaliseren. Op de echt bestaande adressen konden de fans een foto nemen van de symbolen van hun gemaskerde held en ze op Twitter posten, waardoor de eerste trailer onthuld kon worden. In juni ten slotte gaven twee nieuwe sites mondjesmaat meer informatie over de film, zoals de bevestiging dat het personage Catwoman (Anne Hathaway) erin te zien zou zijn.

De melkkoe van Warner Bros

De eerste episode van Batman (1989), een productie van Warner onder leiding van Tim Burton, staat in het collectieve geheugen gegrift dankzij de schitterende prestatie van Jack Nicholson als The Joker. Bovendien bracht de film 411 miljoen dollar op aan de box office, voor een productiebudget van 35 miljoen. De jongste zes episodes van de reeks – die ook snertfilms omvat als Batman & Robin (1997) met Arnold Schwarzenegger – leverden 2,6 miljard op aan de box office. The Dark Knight (2008) alleen al nam hiervan een miljard dollar voor zijn rekening.

DC Comics: helden die niet altijd even super zijn

DC Comics-franchise (Superman, Batman, Flash, Watchmen) heeft niet altijd de juiste keuzes gemaakt. De superheldendochter van Time Warner bracht zichzelf in 2011 in de problemen met The Green Lantern, een flop met een budget van 200 miljoen dollar (zonder marketing), die slechts 219 miljoen wist binnen te halen aan de box office. Superman Returns uit 2006 was evenmin een geweldig commercieel succes. Gelukkig wist Christopher Nolan met Batman het tij te keren. Warner is vandaag volop bezig met een nieuw project: Justice League, waarin de belangrijkste personages van DC Comics aan bod komen. De bedoeling is het succes te evenaren dat concurrent Marvel behaalde met The Avengers.

Verstrikt in zijn eigen web

The Amazing Spider-Man, die op 4 juli uitkwam in de Belgische bioscopen, heeft een chaotische voorgeschiedenis achter de rug. Initieel was de film gepland voor de zomer van 2011, als volwaardig vervolg op de eerste drie episodes. Na een conflict met studio Sony Pictures besloten regisseur Sam Raimi en de acteurs begin 2010 echter hun medewerking aan het project stop te zetten, waardoor de producent genoodzaakt was te kiezen voor een reboot-scenario, waarbij het verhaal zich afspeelt voor de eerste Spider-Man, die in de zalen kwam in 2002.

Een rendabele franchise

De eerste drie episodes van de spinnenman kostten de producent 597 miljoen dollar (zonder marketingkosten). De investering rendeerde echter, want volgens Box Office Mojo brachten de films wereldwijd bijna 2,5 miljard dollar in het laatje. Ook de jongste episode lijkt het goed te doen, want in de eerste week wist de film wereldwijd al 346 miljoen dollar binnen te halen aan de box office, voor een productiebudget van 230 miljoen.

Groot succes voor de Marvel-stal

Spider-Man behoort tot de beroemdste personages van Marvel Comics, net als The Hulk, The Fantastic Four, The Silver Surfer en heel wat andere. De onderneming, die in 1996 nog het faillissement aanvroeg, wist een succesvolle doorstart te realiseren dankzij de verkoop van haar rechten aan een aantal grote filmstudio’s. In de jaren 2000 volgden de blockbusters elkaar daardoor op: Iron Man 1 en 2 (1,2 miljard dollar aan de box office), de X-Men-reeks (1,9 miljard) en het jongste succesverhaal, dat in april gereleased werd: The Avengers. Deze film, waarin zowat alle superhelden van Marvel te zien zijn, heeft al 1,4 miljard dollar opgebracht, wat het op twee na beste resultaat ooit is, na Avatar en Titanic.

GILLES QUOISTIAUX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content