Bart Peeters in uw huiskamer

Interactieve televisie? Er is veel om te doen, maar in Vlaanderen staat het concept nauwelijks verder dan een proefproject van de VRT. Als het van Zappware afhangt, kunt u binnenkort live meequizzen met Bart Peeters.

Bij interactieve televisie zit ook de kijker thuis aan de knoppen. Bart Peeters’ Nationale test, Een tegen honderd, Wie wordt euromiljonair, met de afstandsbediening in aanslag speelt u mee vanuit de sofa, simultaan met de uitzending. Met een proefproject in Schoten bewijst de VRT dat het kan. Ook in de labs van Telenet, VTM, JIMtv en andere zenders worden de mogelijkheden uitgetest.

Maar dergelijke doe-mee-tv stelt bijzondere technische eisen. De deelname van een paar honderdduizend kijkers in goede banen leiden, vergt een specifieke ICT-oplossing. Precies dat is het domein van Zappware.

Omdat de markt nog in zijn kinderschoenen staat, trekt het jonge Zappware zelf de kar. “Wij ontwikkelen ook nieuwe interactieve formules die we aan geïnteresseerde zenders en productiehuizen voorleggen,” verduidelijkt chief technolgy officer Koen Swings. “Naast spel- en showprogramma’s zitten daar concepten voor interactieve commercials bij, maar ook voor sportuitzendingen en televoting.”

Swings en manager Jan Stinissen trokken in 2001 de deur van Philips Hasselt achter zich dicht. Digitale televisie was er hun specialisatie. Met privé-middelen richtten ze een eigen bedrijf op. De moeizame start van digitale televisie in de ons omringende landen temperde de verwachtingen. “Die aanloopfase heeft ons tot nuchterheid aangemaand, en dat maakt dat wij nu nog perfect op schema zitten,” aldus Stinissen. Intussen zijn er acht mensen vast in dienst, naast enkele losse medewerkers.

De kijker krijgt het werk van Zappware voorlopig nog niet te zien, maar achter de schermen experimenteren de omroepen volop met interactiviteit. Uit dergelijke projecten haalt Zappware zijn inkomsten. In deze embryonale fase doet de vraag naar consultancy het orderboekje verder vollopen. Bovendien speelt Zappware daarin al Europees. “In België zijn we eigenlijk koploper in het aanbieden van volledige oplossingen,” aldus Stinissen. “Maar onze technologie is niet aan Vlaamse tv-formats gebonden. Vandaar dat we de internationale markt bespelen.”

Philip Hanssens [{ssquf}]

“De fouten die in het buitenland werden gemaakt, hebben ons tot nuchterheid aangemaand.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content