Het MuHKA heeft misschien de meest gedurfde barokexpo te pakken, dankzij de eigenzinnige keuzes van curator Luc Tuymans, maar het MAS heeft de belangrijkste primeur. Het Museum aan de Stroom brengt het eerste overzicht van het werk van Michaelina Wautier (1604-1689), de leading lady van de barok.
...

Het MuHKA heeft misschien de meest gedurfde barokexpo te pakken, dankzij de eigenzinnige keuzes van curator Luc Tuymans, maar het MAS heeft de belangrijkste primeur. Het Museum aan de Stroom brengt het eerste overzicht van het werk van Michaelina Wautier (1604-1689), de leading lady van de barok. Van de schilderes uit Bergen is maar een dertigtal schilderijen bekend, zowel gesigneerd met 'Woutiers' als met 'Wautier'. Een twintigtal hangt in het MAS. Ze is minder bekend dan haar Antwerpse tijdgenote Clara Peeters, van wie het Rockoxhuis onlangs een solo-expo rond haar stillevens bracht. Anders dan Peeters heeft Wautier ook niet echt een directe link met Antwerpen, ook al duikt het Antwerpse handje op sommige panelen wel op. De curator van de tentoonstelling is Katlijne Van der Stighelen, die als hoogleraar kunstwetenschappen aan de KU Leuven uitvoerig onderzoek deed naar de kunstenares. Maar naar de reden waarom Wautier vergeten is geraakt, is het gissen. Misschien werd ze als vrouw door kunsthistorici niet serieus genomen? Misschien was haar oeuvre te heterogeen? Ze schilderde zowel portretten, stillevens als religieuze taferelen in allerlei formaten. Van der Stighelen wist uit het Kunsthistorisches Museum in Wenen haar imposante Triomf van Bacchus los te wrikken: een monumentaal doek met een Bacchus-stoet vol levensgrote naakte mannen en drankorgels. Wellicht beeldde Wautier zichzelf erop af als halfnaakte volgelinge van Bacchus, die aan de lust en de drank weerstaat. Er is weinig met zekerheid geweten over Wautiers leven of opleiding. Maar haar internationale faam groeit wel.