Toen we in mei het advies voor Barco verhoogden, stond het aandeel op dezelfde koers als nu. De aanvankelijk sterke remonte werd volledig uitgeveegd door de winstwaarschuwing van begin juli. Verschil is dat de verwachtingen nu een stuk lager zijn dan een paar maanden geleden. Dat is voor beleggers een goede zaak. De groepsomzet van Barco nam in vier jaar tijd met ongeveer de helft toe, en dat viel vooral toe te schrijven aan het succes van digitale cinema. Die hoogdagen zijn echter voorbij. Digitale cinema heeft zeker nog een plaats binnen Barco, maar zal de komende jaren stilaan evolueren naar een vervangingsmarkt. In 2014 zal deze activiteit op jaarbasis 10...

Toen we in mei het advies voor Barco verhoogden, stond het aandeel op dezelfde koers als nu. De aanvankelijk sterke remonte werd volledig uitgeveegd door de winstwaarschuwing van begin juli. Verschil is dat de verwachtingen nu een stuk lager zijn dan een paar maanden geleden. Dat is voor beleggers een goede zaak. De groepsomzet van Barco nam in vier jaar tijd met ongeveer de helft toe, en dat viel vooral toe te schrijven aan het succes van digitale cinema. Die hoogdagen zijn echter voorbij. Digitale cinema heeft zeker nog een plaats binnen Barco, maar zal de komende jaren stilaan evolueren naar een vervangingsmarkt. In 2014 zal deze activiteit op jaarbasis 100 miljoen EUR minder omzet opleveren. Barco moest dus op zoek naar andere activiteiten om het groeiprofiel intact te houden, maar dat lukt momenteel minder goed. Barco liet eerder dit jaar de doelstelling vallen om in 2014 een lage enkelcijferige omzetgroei te realiseren. Het management hield het op een status-quo tegenover 2013, maar begin vorige maand moest ook die doelstelling worden ingeslikt. Zowel de omzet als de ebitda (bedrijfskasstroom) zullen licht onder het niveau van vorig jaar uitkomen. De cijfers van de eerste jaarhelft waren teleurstellend. De omzet brokkelde met 16,7 % af, tot 498 miljoen EUR. Bijna 3 % daarvan viel toe te schijven aan nadelige wisselkoerseffecten. Barco is in hoofdzaak een dollarverdiener (70 % van de omzet in USD) en tot begin mei werd de EUR fors duurder tegenover de USD, wat in de kaart speelde van de Aziatische concurrentie. Intussen is de EUR/USD teruggevallen tot het laagste peil sinds november vorig jaar. Ook de ebitda daalde met ruim een kwart naar 54,9 miljoen EUR, waardoor ook de marge op groepsniveau bleef steken op amper 11 %. Entertainment & Corporate, het vroegere Projection, en de medische afdeling presteerden nog vrij behoorlijk, maar het was vooral Industrial & Government, voorheen Advanced Visualisation, dat het liet afweten. Afnemers van controlekamers kozen steeds meer voor de goedkopere LCD-beeldschermen waardoor zowel de omzet als de marges onder druk kwamen. Het marktaandeel in het segment van beeldschermen voor evenementen (LiveDots) smolt als sneeuw voor de zon door de goedkopere Aziatische concurrentie. Barco zal de productie van LED-walls nu uitbesteden. Barco wil door een combinatie van kleinere ingrepen 5 tot 6 miljoen EUR extra besparen. Toch is er geen reden tot paniek. Het orderboek groeide met 9 % op jaarbasis aan, tot 480 miljoen EUR en ligt ook 4 % hoger dan bij de start van 2014. De tweede jaarhelft zal dus wellicht beter zijn, zonder alles goed te maken. Barco moet de komende maanden ook een aantal strategische keuzes maken. Zo staan Defense & Aerospace en enkele onderdelen van de afdeling Ventures in de etalage. We gaan ervan uit dat achter de schermen al druk over een verkoop wordt onderhandeld. Of de opbrengsten opnieuw geïnvesteerd worden of naar de aandeelhouders zullen vloeien, is nog een open vraag. Barco sloot de eerste jaarhelft af met 41 miljoen EUR aan liquiditeiten. We onthouden dat de tweede jaarhelft beter wordt en dat er binnen enkele weken wellicht opnieuw strategisch belangrijk nieuws komt. Barco noteert tegen 13 keer de verwachte winst, maar is schuldenvrij en geeft circa 3 % dividendrendement.Advies: kopen Risico: gemiddeld Rating: 1B