Bankier van blik en chroom

Grote gevaarten bezetten tien dagen de Heizel. Het salon voor bedrijfsvoertuigen is een schouwplaats van blik, chroom en geld. Bij dat geld speelt de leasing een hoofdpartij. Hugo Levecke leidt het tweede grootste operationele autoleasebedrijf ter wereld: ABN Amro Lease Holding, bekend in België van de merken Lease Plan, Lease Concept, Keddy en Amstel Lease. Enkel het Amerikaanse GE Fleet Services beheert meer auto’s en vrachtwagens. Een Vlaming in de portrettengalerij van de “world companies”.

Almere (Nederland).

De zeewind blaast polair door de polderstad. Hoog in een kantoortoren van Almere zit Hugo Levecke (48 j.) op de chefetage van ABN AmroLease Holding (AALH), een Nederlandse world company in de dienstenbranche. De computers van de Vlaamse CEO kennen de moeren en de bouten van uw directiewagens of twintigtonners beter dan uw chef rollend materieel, garagist of verdeler. AALH werd op 35 jaar een magazijn van wagenweetjes – een data warehouse heet zoiets hoogstaand.

De euro en euroland wijzigen de branche, zegt Hugo Levecke:

veel bedrijven zullen de Europese prijzen en de kostenstructuren vergelijken,

voor de bedrijven zullen de leaseprijzen neerwaarts tenderen,

de betere doorzichtigheid van de nieuwprijzen en de prijzen van de tweedehands voertuigen leiden tot meer grensoverschrijdende koopactiviteiten,

de constructeurs zullen reageren op een verdere harmonisering van de verkoopprijzen,

de financiële markten zijn geharmoniseerd, de interestlasten in de leasecontracten zullen zeer snel naar eenzelfde, lager niveau dalen,

de leasemarkten convergeren. Portugal dat ver achteroploopt, zal sneller tot eenzelfde ontwikkeling komen als bijvoorbeeld Nederland, dat binnen euroland zeer ontwikkeld is,

de Europese Commissie wil de BTW harmoniseren, wat gevolgen heeft voor de Europese cross-border-constructies.

Tweedehands

Het grote risico van euroland voor de leasebedrijven is de prijsontwikkeling op de tweedehands automarkt. De doorzichtigheid zal het prijsniveau beïnvloeden. Bovendien kampen de autofabrikanten met grote autovoorraden, wat leidt tot een druk op de nieuwprijzen, met daardoor een druk op de prijzen van de tweedehands voertuigen. Het beheer van dit operationele risico is voor AALH van het allergrootste belang, zegt Hugo Levecke: “Door ons open calculatie-product zijn wij niet afhankelijk van de winst uit de verkoop van onze tweedehands voertuigen. Deze winst wordt integraal aan de klanten terugbetaald. Een grote terugval van de tweedehands prijzen onder de door ons vooropgestelde restwaardes zou echter de rentabiliteit van de onderneming onder druk kunnen zetten. De verliezen op restwaardes komen integraal ten laste van ons.”

AALH is een macht op de tweedehands markt door de jaarlijkse herverkoop van een derde van het half miljoen wagens dat het bedrijf in omloop heeft. Het is essentieel dat deze prima prijzen halen. Dit verleidt Hugo Levecke tot een proefballon: “Waarom zouden wij in de volgende jaren geen eigen verdeelsysteem opzetten voor occasions? Wij weten beter dan wie ook in welke staat een wagen of een vrachtwagen is, na de drie jaar die zijn klassieke staat van dienst bij AALH beslaat. Elke wagen in onze organisatie heeft een gedetailleerd paspoort. Een Europees bedrijf, bijvoorbeeld Lease Golden Cars, met kwalitatieve tweedehands wagens zou perfect kunnen passen bij onze huidige diensten. In de VS ontstaan compleet nieuwe situaties in de autodistributie, ik denk aan de plannen van Wayne Huizinga van Republic Industries, die begint met grote distributiecentra van auto’s. Dat staat hier ook te gebeuren. Wij kunnen daarin pionieren.”

Verdubbeling

Om de vijf jaar verdubbelen de verhuurde activa van AALH (vandaag 13,1 miljard gulden) en de nettowinst (vandaag 149 miljoen gulden). De leasemarkt in Europa groeide met double digits over de jongste vijf jaar, AALH op jaarbasis met gemiddeld 32%. De verhuurde activa van AALH vallen voor 56% onder de open calculatie ( Lease Plan), voor 16% onder de gesloten calculatie (via de Milex Group), voor 22% onder de leasing van uitrusting ( Amstel Lease Groep) en voor 6% onder new business (elektrische wagens, Keddy Services – zie kader). Hugo Levecke: “De autoleasewereld wordt global en de wereldbedrijven onderzoeken of internationale contracten leiden tot betere prijzen. Voor het merk Lease Plan, één divisie actief in 24 landen, zijn de grootste klanten de multinationale ondernemingen.”

Typisch is Philip Morris, dat wereldwijd 16.000 wagens least bij AALH. Wereldwijd beduidt in alle landen, in alle klimaatszones, in contreien waar dealers huizen in een hok en contreien waar zij bolwerken bouwen. Hugo Levecke: “De pressie om de aankopen, de prijzen, de maintenance, de rapportering te harmoniseren, stijgt daardoor in de leasemarkt. Er zijn minder en minder klanten in één of twee landen, uw klant heeft zijn vloot bijvoorbeeld uitbesteed aan vijftien landenorganisaties van een leasingbedrijf. Daarbij moet u dezelfde kwaliteitsstandaarden hanteren of uw klant confronteert u met uw zwakste schakel. Lease Plan werkt aan een change program om het bedrijf meer als een wereldonderneming in de markt te zetten.”

Hugo Levecke gelooft in de synergie van de verhuur op de korte en de lange termijn, dat is de toekomst: “In België tonen we dat geloof met Keddy, onze concurrent op die markt, van Avis en Hertz. Die aanpak hebben we nog niet op andere markten, België kan men bestrijken vanop vijf à zes plekken, wie zo’n dekking wil in bijvoorbeeld Frankrijk, behoeft het veelvoudige aan points-ofsale, wat te veel van ons vermogen opslorpt voor een zwak rendement in een keiharde markt.”

Het vlootbeheer van hele of halve geprivatiseerde overheidsondernemingen is een markt die Hugo Levecke gretig bekijkt. Voor kort zat hij tot in de late uren te onderhandelen met KPN, de Nederlandse telecomonderneming, om dochter KMP Autolease met 400 personeelsleden en 16.000 voertuigen over te nemen. Bij Belgacom hoopt hij op een gelijkaardige actie. Een overeenkomst werd gesloten met France Télécom voor 23.000 voertuigen en ook met het Spaanse Telstra is een samenwerking opgestart. Hugo Levecke: “Als vuistregel kan gelden dat de overheid haar honderdduizenden voertuigen slecht beheert. Het beleid is er gericht op de korte termijn en niet op de strategische waarde van mobiliteit.”

Open calculatie

Lease Plan is de pionier van de open calculatie; het leasebedrijf en de klant werken met een open boekhouding. Hugo Levecke: “De kosten worden accuraat gebudgetteerd, maandelijks gerapporteerd en pro-actief beheerd. Op het einde van het leasecontract wordt een eindafrekening gemaakt waarbij de gebudgetteerde kosten vergeleken worden met de werkelijke kosten. Het positieve verschil wordt integraal aan de klant terugbetaald, het negatieve verschil komt ten laste van Lease Plan. Voor dat beheer betaalt de klant een beheerssom. Bij open calculatie is de rapportering de sleutel, er zijn concurrenten met een open calculatie, die zich beperkt tot een offerte, dan volgt er een periode van black box, afgesloten door de eindrekening. Dat is slappe was.”

De crème de la crème van AALH is de open calculatie (50% van de nettowinst einde 1997). Om zich met de gesloten calculatie anders te positioneren, opereert de Milex Group onder de concernhoed met een eigen waaier van dochters: bijvoorbeeld Lease Concept (België), Auto Lease Holland, Automotive Leasing (VK), Seps (Frankrijk). In de AmstelLease Group zijn de lessors van uitrusting verzameld.

In 1998 had AALH 500.000 wagens (23.000 in België, 165.000 in de Benelux) op de weg lopen, meer dan een verdubbeling sedert 1993, deze verdubbeling leidde niet tot een gelijklopende aangroei van het aantal medewerkers. 95% van de AALH-klanten blijft trouw, een zeer hoog percentage in de branche. De leasing van bedrijfsvloten wordt meer een verdringingsmarkt en de hernieuwingspercentages staan onder druk. Hugo Levecke: “Er bestaat onvoldoende besef van het financiële belang van de kosten van het wagenpark. Nog altijd ontbreekt bij vele ondernemingen een duidelijk gestructureerd wagenparkbeleid. Aan essentiële beslissingen als – willen we de vrachtwagens op onze balans of niet?; doen we het beheer en het onderhoud met eigen personeel?; kopen we één of meer merken? enzovoort – wordt onvoldoende aandacht besteed.”

Een belangrijke reden is, meent Hugo Levecke, dat veel car business, ook de car business van een bedrijf, drijft op gevoelens. Graag speelt de directie met merken, koetswerken, PK’s, autotypes voor zichzelf, verkopers en vertrouwelingen. Hugo Levecke: “Onze hoofdopdracht is om de emotionaliteit bij het wagenbeheer te verminderen. ABN Amro Lease Holding is een data warehouse en wij volgen via 600 codes de levensloop van een half miljoen wagens. Dat leidt tot een ijkstelsel van merken en soorten. Het grootste deel van onze werkbelasting is het opvolgen van het wagenonderhoud, maar daar valt ook ontzettend veel mee te leren. Hoeveel bedrijven peilen de miljoenen frank verlies door de onbeschikbaarheid van een vrachtwagen omdat het onderhoud rot is? Wij meten de sterkten en de zwakten van alle wagens onder de zon en kunnen adviseren over de cruciale vraag of een klant één of meerdere merken in een bedrijfsvloot stopt, welke verzekeringspolis de beste koop is, waarom hij misschien uit moet kijken naar een minder populair merk, wat de beste periode is om de auto of de vrachtwagen te ruilen voor een jongere uitgave. De verschillen in herverkoopwaarde schommelen van 10 tot 20% voor wagens van dezelfde categorie, hetgeen een aanzienlijke invloed heeft op de leaseprijs.”

Emoties zijn zelden volledig weg te snijden, want ook luttele dagen na de geboorte van euroland rijden Duitsers nog voor jaren in Duitse wagens, Fransen in Franse wagens, Italianen in Italiaanse wagens. Hugo Levecke lacht: “Auto’s en pyschologie, dat zit diep. In Nederland kan ik bijvoorbeeld moeilijk een Porsche aanbieden in de leasing omdat hij hier synoniem is van poenigheid en pooierdom.” Auto’s en psychologie kruipt privé ook diep bij Hugo Levecke, rally rijden in lege ruimten is zijn passie; hoe warmer, hoe welgekomener: “Dat is voor mij de totale ontspanning, het racen gericht naar de zon, de maan, de sterren en de vrolijke kameraadschap op die avonturenritten.” De CEO van ABN Amro Lease Holding is een vlotte causeur, een nevel van opgewektheid hangt hem over het gezicht. Werken voor AALH moet een passie zijn, is zijn geloof, en er wordt naar gehandeld, getuigt hij.

Europa en de VS

AALH dekt 24 landen, de klemtoon ligt op Europa (achttien landen). Het leeuwendeel van de dochters zijn jong, gebakerd in het groene veld (“Bij overnames duurt het doorgaans te lang voor zij op onze kwaliteitsnormen zitten”, aldus Hugo Levecke) en kinderen van het internationale werk van de Vlaamse CEO. AALH is een organisatie met twee snelheden: één snelheid in de ontwikkelde landen (“de klant weet veel”), een tweede snelheid op de ontwikkelingsmarkt (“daarin zitten landen in de Derde Wereld, maar ook Tsjechië en Hongarije”).

In de VS is de Nederlandse wereldgroep het nummer zeven, wat een veel te kleine aanwezigheid is, biecht Hugo Levecke op: “De leasingmarkt globaliseert, als Amerikaanse multinationale ondernemingen omwille van euroland, omwille van hun internationale expansie bedrijven kopen in Europa of Azië of Latijns-Amerika, dan wordt het beheer van de autovloten centraal onderzocht en zoekt men outsourcingformules. Dus moet je als grootste Europese leasingbedrijf zichtbaar zijn in de VS of de global companies kijken over je heen.”

GE Fleet Services is leverancier bij 38 ondernemingen van de Amerikaanse Top 100, AALH bij drie. De Nederlanders verkopen dan weer hun leasingcontracten bij 54 van de Europese toppers. AALH bestormde reeds ettelijke malen kandidaat-overnames in de VS met vooralsnog geen succes. Hugo Levecke: “We geven niet op, AALH had de kans om het Amerikaanse nummer drie te worden, maar de deal fell trough omdat een zakenbankier ons misbruikte om de verkoopprijs te ijken. Bon, er zijn nog steeds fraaie familiale leasingbedrijven die groter zijn dan AALH in de VS en die hopen wij in de toekomst te verwerven.”

FRANS CROLS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content