Eddy Hartung wordt vanaf 1 augustus de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Fidisco, de leasingonderneming van de Almanij-groep. Hij volgt Karel Plasman op, die in Londen een functie krijgt bij Visa Bank Card Company.
...

Eddy Hartung wordt vanaf 1 augustus de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Fidisco, de leasingonderneming van de Almanij-groep. Hij volgt Karel Plasman op, die in Londen een functie krijgt bij Visa Bank Card Company. Hartung werd verleden jaar door Plasman net als hem een ex van de Citibank weggehaald bij de Nederlandse poot van CS First Boston waar hij de afdeling Investment Banking leidde. De 43-jarige Hartung, een Zwitsers-Belgische Franstalige Brusselaar, voelt zich uitstekend in zijn vel bij Almanij. "Ik startte m'n carrière bij Anhyp en kwam voor m'n overstap naar Citibank terecht bij Westland/Utrecht Groep, nu ING," verklaart hij. "Ik werkte sinds mijn studies vooral in een Nederlandstalige omgeving." Die studies deed Hartung aan de ULB-rechtsfaculteit, een aantal jaren later vervolledigd met een management degree aan de UCL. Hij weet dat de combinatie van een vrijzinnige en een katholieke universiteit "ietwat vreemd" is. "Ik wilde wat anders na de ULB," legt hij uit. "Eerlijk gezegd, was men op die zogenaamd katholieke universiteit een stuk opener ten aanzien van andere opinies dan bij de ULB, waar de academici binnen hun dogmatische kringetje ronddraaien." In de loop der jaren specialiseerde Hartung in financial engineering, het in elkaar steken van de meest optimale financieel-juridische constructies voor internationale transacties. Die expertise zal bij Fidisco, dat verleden jaar op een eigen vermogen van 2,4 miljard een nettoresultaat van een kwart miljard boekte, van pas komen. Hartung : "Het werk wordt complexer. Vroeger beperkten leasingondernemingen zich dikwijls tot de financiële afwerking van een dossier. Nu wordt de operationale leasing belangrijker. Ondernemingen dragen bijvoorbeeld het beheer van hun volledig machinepark of autovloot over aan een leasingbedrijf."Dit heeft tot gevolg dat Fidisco zich onder meer bezighoudt met de verkoop van (momenteel jaarlijks zo'n 2000) afgeschreven tweedehandswagens. "De ene chauffeur laat z'n wagen achter als nieuw, de ander als een wrak," weet Hartung. "De juiste inschatting van de restwaarde, dus het risico een kwestie van minieme percentages kan het verschil maken tussen miljoenenverliezen of -winsten."Hartungs werk zal nog uitbreiden : "Fidisco zal inspelen op de internationale trend waarbij overheden hun infrastructuurwerken leasen van een privé-bedrijf. We kunnen bijvoorbeeld een gevangenis financieren, als de staat bereid is de gebouwen voor 27 jaar van ons te huren. Hetzelfde kan gebeuren met de aanleg van de IJzeren Rijn of havenkades. De overheid zit zonder geld. De privé heeft overschot. Een leasingmaatschappij is de perfecte schakel." Hartung is getrouwd (zijn echtgenote werkt bij Citibank) en vader van vier kinderen. In zijn vrije tijd speelt hij hockey, tennis en golf. Voorts verzamelt hij antiek en schilderijen. "Toen ik voor C.S. First Boston in Amsterdam werkte," bekent hij, "botste ik regelmatig op prachtwerken. Meestal was de verleiding te groot."EDDY HARTUNG (FIDISCO) Vandaag financieren we bedrijfswagens. Morgen de Ijzeren Rijn ?