BANKEN MOETEN NIET KLAGEN, MAAR EERST BESPAREN

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

De Belgische banken is er blijkbaar alles aan gelegen hun klanten te schofferen. Eerst wilden ze af van het wettelijke bodemtarief van 0,11 procent rente op de spaarboekjes. Nu heet het dat ook bankdiensten zoals het afhalen van cash aan een automaat of een gesprek met een bankier betalend worden. Terwijl die zogenaamd gratis diensten helemaal niet gratis zijn. U betaalt ervoor, onder meer via de kosten die de bank aanrekent voor uw zichtrekening en uw bankkaart. Overigens voerden de banken het afhalen van cash aan de automaat precies in omdat het hen een geweldige besparing oplevert. Klanten hoefden niet meer aan het loket bediend te worden, en dat scheelde een hoop personeelskosten. Nu u het geld zelf ophaalt, zijn er plannen om u te doen betalen voor iets wat u in de plaats van een personeelslid doet. Houd er dus maar rekening mee dat ook het online en mobiel betalen op termijn betalend worden.

De banken zijn het klantencontact verloren door de klant het agentschap uit te duwen. Eigenlijk mogen ze blij zijn dat die klant nog een of twee keer per jaar langskomt voor een gesprek. Maar ook dat adviesgesprek willen de banken tariferen. “Voor goed advies is de klant bereid te betalen”, zei Luc Versele, de CEO van Crelan, op de radio. Hopelijk begrijpt hij dat de klant dan meer verwacht dan het klassieke verkooppraatje waar bankiers zo goed in zijn.

De Belgische banken wijzen ter verantwoording van hun plannen op de lage rente, die hun rentemarge onder druk zet. Het klopt dat die marge krimpt, maar de toestand is verre van catastrofaal. In 2015 hebben zowat alle banken recordwinsten geboekt. De tanende nettorente-inkomsten zullen hen de komende jaren nooit in de rode cijfers doen terechtkomen.

Veel consultants en analisten zijn het erover eens dat de banken hun winst op een aanvaardbaar peil kunnen houden door de kosten te verlagen. Hier en daar geeft zelfs een bankier, weliswaar off the record, toe dat er nog veel mogelijkheden zijn om vet weg te snijden. Bepaalde Belgische banken hebben nog een overhead uit de tijd dat ze Europese spelers waren. Onze banken bieden ook veel te veel overbodige producten en diensten aan. Vaak is dat niet ingegeven door een behoefte bij de klant, maar uit winstoverwegingen en profileringsdrang ten opzichte van de concurrentie.

Kortom, de banken moeten niet klagen, maar eerst besparen. Ze hebben het geluk aan hun zijde dat ze hun personeelsbestand kunnen afslanken zonder zware herstructureringskosten. Dankzij de vergrijzing kan alles gebeuren op het ritme van natuurlijke afvloeiingen.

PATRICK CLAERHOUT

De Belgische banken is er blijkbaar alles aan gelegen hun klanten te schofferen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content