‘Banken luisteren nog altijd niet naar hun klanten’

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Kredieten worden moeilijker te verkrijgen en duurder, voorspelt consultant Paul Merlevede. Hij schreef een boek over de verstoorde relatie tussen kredietverstrekker en -nemer.

Paul Merlevede werkte twintig jaar voor de Generale Bank in de kredietverlening en daarna nog eens twintig jaar als zelfstandig financieel consultant gespecialiseerd in de financiering van middelgrote familiale ondernemingen. Hij kent zowel de problematiek van de kredietverschaffer als die van de kredietnemer, en hij stelt vast dat de relatie tussen de twee verstoord is. Daarom schreef Merlevede in eigen beheer een boek: Krediet: gunst of kunst?

“Ik ben niet op zoek naar meer werk, ik ben integendeel aan het afbouwen”, vertelt de zestigjarige Antwerpenaar die zich in West-Vlaanderen vestigde. “Het boek is een beetje mijn professioneel testament. Ik wil ervoor zorgen dat beide partijen rond de tafel – banken en ondernemingen – meer inzicht krijgen in elkaars positie.” Het boek vormt een pleidooi voor wederzijdse transparantie, maar is ook een zeer praktisch instrument geworden dat het traject schetst van kredietbehoefte tot kredietbrief.

“Het grote probleem is dat de meeste ondernemers niet weten hoe een bank denkt, en dat de banken geheimzinnig doen over de normen en eisen die ze hanteren voor de toekenning van een krediet”, stelt Merlevede vast. “De banken handelen nog altijd vanuit een machtspositie. Kennis is macht, en dus houden ze de kennis voor zich. Daarom geven banken vrijwel nooit een formele reden voor een kredietweigering. Terwijl de ondernemer net zit te wachten op een duidelijke motivering.”

Hoewel de banken dat ontkennen, is er volgens Merlevede over een langere periode een duidelijke verstrakking van de kredietacceptatie. En die trend is door de financiële crisis van 2008 nog versterkt.

Opnieuw leren luisteren

Als oud-bankier verbaast het Merlevede niet dat de banken zwaar in de problemen gekomen zijn: “Ze zijn afgestapt van hun oude businessmodel en meer op commissiebasis gaan werken. Ook het niveau van de dienstverlening daalde. Er werden honderden producten gecreëerd en in functie van de marketingactie van de week moest dit of dat product gesleten worden. Ik vind dat de banken opnieuw moeten leren luisteren naar hun klant en in functie daarvan een oplossing bieden. Die les hebben ze nog altijd niet geleerd.”

Volgens Merlevede zijn de banken ook nog lang niet uit de ellende: “De overheid had beter een aantal banken failliet laten gaan. Dat was een catastrofe geweest, zonder enige twijfel. Maar daar hadden we ons in een paar jaar tijd van hersteld. Nu dreigen we twintig jaar gebukt te gaan onder de bankencrisis.”

En banken die in woelig water zitten, dat is natuurlijk geen goede zaak voor de ondernemers. “Het zal niet alleen moeilijker worden om aan kredieten te geraken, ze zullen ook nog eens duurder worden. Terwijl banken op veel vlakken een toonbeeld van kosteninefficiëntie zijn.

PATRICK CLAERHOUT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content