We zijn toe aan de derde generatie van de Sandero, het populairste model in het gamma van Dacia, dat goed is voor 65 procent van de verkoop. Naast de klassieke versie van die hatchback (vier deuren en een achterklep), is er ook de hippere en beter uitgeruste Sandero Stepway. Die wordt in ons land het vaakst gekozen. Omdat er vanaf deze generatie geen dieselmotor in het vooronder meer zit, gingen we op pad met de Eco-G die uitgerust is met een lpg-tank. Die geldt als het alternatief voor diesel, omdat ri...

We zijn toe aan de derde generatie van de Sandero, het populairste model in het gamma van Dacia, dat goed is voor 65 procent van de verkoop. Naast de klassieke versie van die hatchback (vier deuren en een achterklep), is er ook de hippere en beter uitgeruste Sandero Stepway. Die wordt in ons land het vaakst gekozen. Omdat er vanaf deze generatie geen dieselmotor in het vooronder meer zit, gingen we op pad met de Eco-G die uitgerust is met een lpg-tank. Die geldt als het alternatief voor diesel, omdat rijden op lpg nog altijd een goedkoper is en 11 procent minder CO2 uitstoot dan benzine. Een volle tank van 40 liter kost ongeveer 15 euro, goed voor een kilometerkostprijs die niet te evenaren is door benzine of diesel. Een ander voordeel van deze configuratie is dat je ook met benzine kunt rijden, als de lpg-tank leeg is en er geen tankstation in de buurt is - in Europa biedt maar één op de vier tankstations lpg aan. In dat geval schakelt de motor automatisch over op benzine. Rijd je beide tanks leeg, dan heb je al minstens duizend kilometer gereden. Alleen al met het nieuwe koetswerk schuift de Sandero een serieuze bank vooruit: hij mag gezien worden. Zonder vaak overbodige opsmuk zoals spiegels in contrastkleuren of doorlopende lichtbalken ziet hij er eigentijds en volwassen uit. Hij is ook handiger geworden, met een koffer die nu 25 liter groter is. In het interieur zit behoorlijk wat harde kunststof, maar over de assemblagekwaliteit valt niets op te merken. Het rijgedrag van de Sandero gaat erop vooruit, vooral dankzij een motor die discreter is en zijn vermogen goed lineair ontplooit. De grand prix van het verkeerslicht zul je er niet mee winnen, maar voor dagelijks verkeer is het acceleratievermogen meer dan voldoende. Het comfort van de vering is heel correct en in snellere bochten wordt de rolneiging goed in toom gehouden. Rekening houdend met de verhouding tussen de prijs en wat je ervoor krijgt, is de nieuwe Sandero meer dan ooit een aanrader voor wie zijn auto in de eerste plaats na een rationele overweging koopt. Je mist natuurlijk wat elektronische snufjes die duurdere auto's wel hebben, zoals automatisch bijsturen als je een witte lijn nadert, maar het is uiteraard de vraag of je die nodig hebt.