Huisbrouwerij 't Pakhuis vormt voor Brouwerij Sterkens een ideaal middel om haar bierexpertise te verspreiden.
...

Huisbrouwerij 't Pakhuis vormt voor Brouwerij Sterkens een ideaal middel om haar bierexpertise te verspreiden.Vierhonderd zitplaatsen telt het tot café-restaurant omgedoopte cacaomagazijn 't Pakhuis op de Vlaamse Kaai in Antwerpen. En toch zijn die 400 zitjes tijdens het weekend allemaal gevuld, er moeten zelfs bezoekers worden geweigerd. De huisbrouwerij slaat dus aan bij de bewoners van 't stad : alleen in het café gebrouwen bier wordt er geserveerd. Antwerps blond, bruin, en een sterkere variant, "Nen Bangelijke". De drie bieren worden uitsluitend ter plekke gebrouwen en verkocht. "Het attractiepunt is onze centraal gelegen brouwerij. De bezoekers moeten effectief naar hier komen om het bier te proeven," zegt manager Jan Lenaerts. "We hebben de kwaliteit van het bier volledig in eigen handen. Is het bier slecht, weet de brouwer dat meteen van de klant." 't Pakhuis opende in augustus vorig jaar de deuren. De nv Huisbrouwerij't Pakhuis pompte 40 miljoen in de renovatie van het gewezen cacaomagazijn. Zeven vaste werknemers zijn er aan de slag. De brouwtechnologie werd geleverd door St. Sebastian Belgian Microbrewery ( SBM), een 100 %-dochter van de nv Brouwerij Sterkens. "SBM levert via een franchisingformule alle installaties en de knowhow van het brouwen. Sterkens heeft een brouwtraditie van 300 jaar. We kiezen niet alleen de recepten, maar controleren ook mee het brouwproces," zegt Tom Mys van SBM. Met 't Pakhuis leverde SBM haar tweede huisbrouwerij in Vlaanderen. In Japan zijn er al twee, een derde volgt. De maximale jaarlijkse brouwcapaciteit in 't Pakhuis bedraagt 1200 hectoliter, vandaag wordt 60 % benut. Jan Lenaerts hoopt dit jaar op een omzet van 70 miljoen frank, op voorwaarde dat de volle capaciteit in gebruik wordt genomen. Dat moet normaal in het vierde kwartaal gebeuren. Het bier wordt eveneens verkocht in literflessen, die de klant ter plekke meeneemt. Voorts worden ook afgeleide producten zoals kaas, mosterd, paté en brood in een winkeltje verkocht. "Nog geen één procent van de productie wordt in flessen verkocht. Het hoofddoel blijft het intern gebruik. Mensen willen niet alleen het bier, maar ook de omkadering in het gebouw," zegt Jan Lenaerts. "Het winkelgebeuren beschouwen we als een nevenactiviteit, een dienstverlening. De winstmarges zijn miniem." De winstmarges van de huisbrouwerij daarentegen zijn wel hoog. "De productie van een liter bier, inclusief de variabele kosten, kost minder dan vijftien frank," rekent Tom Mys voor. Bottelen, verpakking, distributie, reclame worden immers vermeden.JAN LENAERTS EN TOM MYS (HUISBROUWERIJ 'T PAKHUIS) Hoge winstmarges voor in huis gebrouwen bier.