Nadat ze hun sporen als marktkramers hadden verdiend, vestigden de broers hun eerste pizzatoonbank op een drukke rotonde aan de rand van Charleroi. "We verkochten meteen 200 pizza's per dag," zegt Giovanni. Twee jaar later volgden nog twee verkooppunten.
...

Nadat ze hun sporen als marktkramers hadden verdiend, vestigden de broers hun eerste pizzatoonbank op een drukke rotonde aan de rand van Charleroi. "We verkochten meteen 200 pizza's per dag," zegt Giovanni. Twee jaar later volgden nog twee verkooppunten. Als echte Belgen beslisten ze geld in bakstenen te beleggen. Ze bouwden hun eigen pizza-atelier, om van daaruit hun verkooppunten te bevoorraden. In 1990 bouwden ze in Loverval een klein commercieel complex waarvan ze de handelsruimtes aan andere handelaars verhuren. Vervolgens besloten ze op industriële schaal een specialiteit uit de streek van Palermo te bereiden: arancini, wat Italiaans is voor kleine sinaasappelen. De gevulde rijstballetjes _ met bolognese, kaas, kip of zeevruchten _ worden in paneermeel gerold. Alleen bestonden er geen machines voor de productie van deze artisanale hapjes, dus lieten ze een koekjesoven ombouwen. Daarnaast bouwden ze in de industriezone van Seneffe een fabriek om de toestellen in onder te brengen. Er was een kapitaal van ruim 1 miljoen euro mee gemoeid. In het voorjaar van 2000 begonnen de Stasi's de supermarkten af te lopen. Al snel bleken Mestdagh en Delhaize bereid om hun rijstballetjes te verkopen. Delhaize verdeelt nu ook hun risotto. De broers schakelden hun vier zussen en andere verwanten in om de fabriek in Seneffe draaiend te houden. Ze heeft een productiecapaciteit van 10.000 balletjes per dag, die verkocht worden onder de weinig verrassende naam Arancini. Op korte termijn moet het voedingsbedrijf rendabel worden. Dat zit eraan te komen, als de broers tenminste kunnen doorbreken op de Franse markt. En eens dat project lukt? Dan volgt er natuurlijk weer vastgoed: terwijl ze het complex in Loverval uitbreiden, hebben ze ook al geïnvesteerd in Aarlen en in Ghlin. Hun commerciële oppervlakte bedraagt virtueel 12.000 vierkante meter. Echte Belgen, die Italianen. JeanûLuc Léonard