BACOB

De Bacob Bank laat in de media weten dat de aandeelhouders extra voordelen kunnen krijgen bij een reeks winkels. Dat past in het streven naar klantenbinding. “We hebben tegen de 300.000 aandeelhouders die 70.000 frank aan aandelen hebben,” weet Rik Duyck van de bank met de coöperatieve structuur. “We voeren al langer acties die kaderen in klantentrouw naar die aandeelhouders: het jaarboek, de servicegaranties, de service-plusdiensten en Artis-punten. De volgende stap is deze huishoudens de mogelijkheid te bieden een korting te krijgen van 5% tot 10% in een aantal ketens.”

Dat gebeurt op basis van een chequeboekje dat de aandeelhouders toegestuurd krijgen en drie maanden geldig is. Na die periode krijgen ze een nieuwe serie cheques in hun bus. Dat is een systeem waarin iedereen weet waar hij aan toe is. Duyck maakt de vergelijking met het AirMiles-spaarprogramma, dat onder meer in Nederland en Groot-Brittannië loopt. De consument spaart, maar degene die de dienst moet leveren (bijvoorbeeld een gratis vlucht), weet niet wanneer de gespaarde punten geïncasseerd worden. “De winkels weten dat er hier een periode van drie maanden is, er is een duidelijk begin en een eind,” zegt Duyck. Een ander voordeel is dat er trouw aan Bacob tegenover staat. AirMiles daarentegen is een merk op zich en het resultaat is dat de consument trouw is aan AirMiles en niet noodzakelijk aan de keten die mijlen mag uitdelen.

De contacten met de ketens heeft Bacob niet zelf geregeld. Wel had de bank een verlanglijst van bedrijven waaraan men de eigen naam wilde verbinden en een lijst met bedrijven waarmee men zich liever niet geassocieerd zag. De bank betaalt de kortingen aan de eigen klanten in die ketens niet, die zijn voor rekening van de winkels zelf. Duyck: “Het doel van die zaken is een grote groep mensen aan te spreken om in hun winkels meer te kopen.”

Hoewel het concept vooral op de bestaande aandeelhouders is gericht, trok Bacob ermee naar de brede media. Twee keer verscheen er een advertentie in de kranten. Tot 12 september loopt er een radiocampagne. Zo wil men bestaande Bacob-klanten aandeelhouder maken en aandeelhouders die hun aandeel niet volstort hebben, daar alsnog toe aansporen. Uiteraard wil men ook nieuwe klanten werven. Duyck noemt het programma een boost voor het eigen verkoopapparaat. In principe zijn bankproducten tamelijk gelijk. De kortingen bij winkels stelt de bank in staat zich te differentiëren van de andere financiële instellingen. Duyck verwacht evenwel “geen wonderen. Dit is iets dat langzaamaan moet groeien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content