Voor wie en wanneer ?
...

Voor wie en wanneer ?S abena kocht onlangs 23 Avro RJ85-toestellen bij Avro International Aerospace Ltd, een dochter van het beursgenoteerde British Aerospace. Bij de ondertekening van dat contract bedong Sabena voor 1,5 miljard frank, of 10 % op de totale waarde, aan industriële compensaties (zie Trends 23 november 1995). De Belgische luchtvaartindustrie vraagt zich af wanneer die compensaties komen. En of die wel komen, want reeds vier Avro-jets zijn geleverd, een vijfde volgt volgende maand. "Ja," bevestigt vice-president communicatie van Sabena, Patrick du Bois, "wij krijgen dagelijks telefoontjes of er nog iets van komt. Ik begrijp dat, de vliegtuigbouw in ons land kan extra werk gebruiken. Voor Sabena evenwel is het compensatieluik niet van fundamenteel belang. Er is echter een engagement vanwege Avro, wij willen dat dit zich realiseert." Waarop wordt dan gewacht ? "Op Avro," antwoordt Patrick du Bois kordaat. "Wij wachten reeds anderhalve maand op concrete voorstellen. Het is Avro die de leveranciers moet aanduiden die in aanmerking komen voor de compensaties." In november vorig jaar stelde Ian Leath, algemeen directeur van Avro, nochtans duidelijk aan Trends dat "de industriële compensaties voor de Avro-bestelling niet strikt luchtvaartgebonden zijn het kan voor een miljoen dollar Belgische chocolade zijn doch via Sabena-bemiddeling moeten worden geplaatst." Bij Avro in Woodford (Engeland) verwijst men voor verdere details door naar Avro in Toulouse, waar de verkoop- en marketingafdeling huist sinds begin januari Avro een joint venture AI(R) heeft gesloten met onder meer Aérospatiale. In Toulouse verwijst men door naar... Woodford onder het motto "het contract dateert van vóór onze tijd". Van daar terug naar Toulouse. Om uiteindelijk het volgende antwoord te krijgen : "De Avro-vertegenwoordigers in AI(R) onderhandelen op dit moment over een overeenkomst over hoe de compensaties naar de Belgische industrie zullen vloeien. " Zegt een producent van vliegtuigonderdelen : "Op het gebied van compensaties laat België met zich sollen als een klein kind. Waarom wordt het compensatiecontract niet tegelijkertijd met het aankoopcontract getekend ? Avro moet 1,5 miljard frank aan bestellingen plaatsen bij de Belgische industrie, gespreid over een periode van tien jaar. Mijn inziens zal het minstens een decennium duren vooraleer die compensaties er zijn."