Ontkennen helpt niet : ook u bent grootgebracht met Zonneland. Altiora, de drukkerij en uitgeverij van de paters Norbertijnen in Averbode, is 75.
...

Ontkennen helpt niet : ook u bent grootgebracht met Zonneland. Altiora, de drukkerij en uitgeverij van de paters Norbertijnen in Averbode, is 75."Vijfenzeventig jaar geleden zijn we begonnen met een algemeen tijdschrift voor jongeren. Dat was dus Zonneland, samen met zijn Franstalige tegenhanger La petite Belge. Maar door de tijd heen zijn we met meer gedifferentieerde leeftijdskategorieën gaan werken, " zegt Zonneland-hoofdredakteur Jan Lembrechts.Zo krijgen kinderen tussen 2,5 en 4 jaar Dopido in de bus. Tot zes is er Do Re Mi en tot 8 Zonnekind. De kategorie van 8 tot 10 leest Zonnestraal en tussen 10 en 12 is er Zonneland. "Voor jongeren ouder dan 12 hebben we ook nog Top-magazine en natuurlijk mogen we de Vlaamse Filmpjes niet vergeten. Die zijn in principe bestemd voor lezers tot 99 jaar. "Inhoudelijk zijn de tijdschriftjes van Altiora katoliek geïnspireerd. Maar het streng kristelijke en devote zit er volgens Lembrechts niet meer in. "Dat wil niet zeggen dat we geen kristelijk geïnspireerd blaadje meer zijn. We komen daar trouwens voor uit. De aanwezigheid van katechesebladzijden is daar een bewijs van. "Vooral het katoliek onderwijs heeft altijd gretig gebruik gemaakt van de tijdschriftjes van Altiora. Na 75 jaar zijn ze er dan ook nog moeilijk weg te denken."Wat wij maken, richt zich inderdaad naar het onderwijs. Maar het verschil is dat wij het educatieve op een speelse, humoristische manier trachten te brengen. Je zou het een parascolaire manier van onderwijs kunnen noemen. " En dat die stijl aanslaat, bewijst niet alleen het sukses bij leerkrachten en ouders, zo zegt Lembrechts : "Ook de kinderen reageren entoesiast. We krijgen iedere week opnieuw een honderdtal brieven van kinderen die op één of andere rubriek willen reageren. Naar schatting lezen in totaal ongeveer één miljoen kinderen wekelijks één van onze uitgaven. "Bij Altiora werken momenteel een zestigtal mensen. In '92 haalde de uitgeverij een omzet van maar liefst 1,1 miljard. Toch werd in dat jaar een verlies genoteerd van 46,3 miljoen.Maar Lembrechts zit al volop naar het jaar 2000 uit te kijken. "We gaan in de toekomst niet alleen tijdschriften maken. We willen ook een rol gaan spelen op het vlak van de multimedia. Zo hebben we onlangs een interaktieve cd en diskettes op de markt gebracht. Maar ook een interaktief systeem via de kabel behoort tot de denkpistes. "JAN LEMBRECHTS (ALTIORA)Eén miljoen lezers per week.