Verhoogde activiteit
...

Verhoogde activiteitTijdens de eerste twee maanden van dit jaar is er opvallend veel geadverteerd voor auto's via posters en in kranten en tijdschriften en dit terwijl er niet eens een salon voor personenwagens was zoals vorig jaar. Traditioneel is het begin van het jaar een sterke periode. Volgens Benoît Morenne, communicatiemanager bij Toyota Belgium, is er dan altijd een piek in de verkoopcijfers. "In de eerste drie maanden van het jaar wordt 35 % van de jaarlijkse verkoop gerealiseerd," zegt hij. "De importeurs weten dat ; vandaar de druk in die periode. Anderzijds is het inderdaad vrij ongewoon wat we nu zien gebeuren. De slagkracht van de reclame via affichage, televisie en pers is van een nooit geziene allure."Een verklaring ligt in de lichte verbetering van de automarkt in 1996 : er was sprake van een groei van 3,7 % in het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's. "De automarkt is per definitie zeer cyclisch en heel gevoelig voor wat men het consumentenvertrouwen noemt," aldus Morenne. "De merken spelen in op de eerste tekenen van hoop, door meer te adverteren én door uit te pakken met promoties. Ik denk dat de markt wat happiger is dan een jaar geleden."Het grote aandeel van de auto in de affichage tijdens de eerste twee maanden van dit jaar heeft ook te maken met de promotie van de posterbedrijven : wie voor januari huurde, kreeg februari erbij. En in de jaren zonder autosalon nemen de importeurs toch hun vaste panelen, om het volgende jaar (mét salon) zeker te zijn van goede plaatsen.De verhoogde reclame-activiteit van de automerken in januari en februari blijkt ook uit de cijfers van de bestedingen in de gedrukte pers. Bij Full Page (de regie van onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen en Le Soir) was de automobielsector vorig jaar goed voor 24 % van de omzet. In januari 1996 (de maand van de autosalon) zorgde die sector voor 38 % ; de investeringen lagen toen al 20 % hoger dan in 1995. Dit jaar leverde de automobielsector 43 % van de omzet in januari, een stijging met 17 %. In absolute cijfers deed de sector het daar 14 % beter dan vorig jaar. Ook in de tijdschriften is er sprake van een grotere activiteit van de automerken. Volgens gegevens van Roularta Media Group werd vorig jaar in januari en februari voor 391,5 miljoen frank reclame gemaakt in de tijdschriften ; dit jaar is dat met 4 % gestegen tot 408,9 miljoen frank. Daarbij moet nog opgemerkt worden dat deze cijfers dateren van midden februari, zodat die maand nog niet volledig meegeteld kon worden. In 1996 besteedde de hele autosector bijna 5,5 miljard frank aan mediareclame : ruim 10 % van alle reclame-uitgaven. Kranten en tijdschriften haalden de grootste reclame-inkomsten uit de automerken. Hieronder de cijfers op een rijtje, wat de reclame-uitgaven betreft voor personenwagens in 1996.Print : 2.953.738.000Radio : 609.646.000Televisie : 911.462.000Affichage : 987.680.000Bioscoop : 33.830.000Totaal : 5.496.356.000(Bron : Carat Crystal/MediaMark)A.V.P.