De nieuwe tentoonstelling Autophoto is de eerste expo in de pas gerenoveerde ruimte van de Fondation Cartier, een van de belangrijkste realisaties van de architect Jean Nouvel in Parijs. Er is werk van een honderdtal fotografen te zien, die auto's in beeld brachten. De Fondation Cartier selecteerde geen afgeborstelde commerciële advertentiebeelden, maar vooral documentaire, artistieke en conceptuele foto's. Daarop is niet de auto, maar de context waarin hij wordt gebruikt vaak het belangrijkste onderwerp.

De auto fascineert fotografen al sinds begin vorige eeuw. Sommige kunstenaars verheerlijkten de snelheid van de wagen, zoals de Franse autodidact Jacques Henri Lartigue. Zijn wazige, vervormde beelden van voorbijracende wagens werden iconische odes aan het autorijden. Met de auto konden fotografen ook de wereld verkennen. Soms werd een roadtrip zelf het thema van een fotoreeks, zoals bij Ed Ruscha. Andere fotografen tonen hoe auto's, tankstations, snelwegen en tunnels het landschap hebben veranderd.

Ook Lee Friedlander is van de partij. De Amerikaanse fotograaf maakt niet alleen een ironische niet-gepubliceerde reeks over de nieuwste wagens die in 1964 op de markt kwamen, hij schoot ook heel regelmatig landschappen door autoruiten of achteruitkijkspiegels. Hij gebruikte het autoperspectief voor een portret van Amerika, dat verknocht is aan de wagen.

Doordat wagens en camera's betaalbaarder en handelbaarder werden, zijn ze gedemocratiseerd. De tentoonstelling in de Fondation Cartier illustreert mooi hoe zowel de wagen als de camera in de twintigste eeuw onze kijk op de wereld heeft veranderd. De vijfhonderd beelden op deze prachtig gestoffeerde expo zullen niet enkel autoliefhebbers aanspreken.

Autophoto, tot 24 september in Fondation Cartier in Parijs.

Thijs Demeulemeester