Bij Volvo in Gent maken de 6500 werknemers en 960 uitzendkrachten - van wie er 250 in 2020 een vast contract krijgen - zich op voor een hogere productie in 2020. Vooral het model XC40 zal meer worden gebouwd. De productiecapaciteit voor het model wordt in 2020 opgedreven naar 185.000...

Bij Volvo in Gent maken de 6500 werknemers en 960 uitzendkrachten - van wie er 250 in 2020 een vast contract krijgen - zich op voor een hogere productie in 2020. Vooral het model XC40 zal meer worden gebouwd. De productiecapaciteit voor het model wordt in 2020 opgedreven naar 185.000 wagens. Dat is niet noodzakelijk de reële productie, maar die zal in elk geval groeien. De capaciteit voor 2019 bedraagt 145.000 wagens. De totale productie bij de personenwagenfabriek in Gent bedroeg 200.396 wagens in 2018. "De exacte cijfers voor 2019 hebben we nog niet, maar de productie zal enkele duizenden exemplaren hoger uitvallen", zegt woordvoerder Barbara Blomme. "En in 2020 zal de productie nog hoger zijn." In december startte de bouw van een hybride versie van de XC40. In het najaar van 2020 volgt de productie van een volledig elektrische versie van die auto. Het tweede belangrijkste gebouwde model in Gent is de Volvo V60. Audi Brussels geeft geen productiecijfers. Maar ook daar staan de cijfers in het teken van groei. In december 2019 bedraagt het aantal werknemers, zonder uitzendkrachten, 2970. Eind 2018 ging het om 2756 werknemers. Audi Brussels bouwt de e-tron, een elektrische wagen, en de variant e-tron sportback. Rond eindejaar stopt de fabriek tijdelijk de productie. Die periode wordt gebruikt voor "structurele aanpassingen voor de verhoging van de volumecapaciteit", meldt woordvoerder Peter D'Hoore.