‘Auto’s zijn te comfortabel’

De Belg Luc Donckerwolke is een van de meest gereputeerde designers in de automobielwereld. Vandaag stelt hij zijn talent ten dienste van Bentley, het luxemerk dat almaar groter wordt.

In zijn 21-jarige carrière heeft Luc Donckerwolke auto’s ontworpen voor zowat de hele Volkswagen-groep. Tegenwoordig is zijn rol Bentley een nieuwe richting te geven.

U bent Volkswagen meer dan twintig jaar trouw gebleven. Waarom gaat u nu weer naar een specifiek merk, zoals u dat eerder al deed met Lamborghini en Seat?

LUC DONCKERWOLKE. “Het was een beetje een verrassing. Ik was nog maar net neergestreken in Barcelona of ik moest alweer dringend verhuizen naar Berlijn. Maar zo loopt het al twintig jaar, van Audi naar Skoda, Lamborghini, Seat enzovoort. Bentley ontbrak nog op mijn palmares en nu is het zover. Nu nog alleen Porsche en Ducati. Ik hou ervan om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Als de dingen niet bewegen, begin ik me al heel snel te vervelen. Dat komt misschien omdat mijn vader diplomaat was.

“Dat gezegd zijnde, was ik wel tevreden met mijn laatste post: op verzoek van mijn chef, Walter Da Silva, heb ik een jaar lang alleen maar getekend. Ik kon creëren zonder budgetbeperking, een droom voor een designer. Maar hij heeft besloten dat Bentley mij nodig had. Dus hier ben ik dan. Ik ben nu ook tevreden omdat mijn rol er, zoals bij Lamborghini en Seat, in bestaat een nieuwe richting te geven aan het design van het merk. Ik ben er niet om te consolideren wat bestaat, maar om dingen in beweging te zetten. Eerst en vooral moet ik alles over het merk en zijn DNA te weten komen om geen fouten te maken.

“De uitdaging bij Bentley is de unieke positie van het merk in de autowereld te bewaren: de positie van een constructeur van luxeauto’s die uitzonderlijke prestaties neerzetten, zelfs met onze toekomstige SUV. Ik doe er alles aan om te bewijzen dat ik de opdracht aankan, meer bepaald door erop te letten geen ‘Donckerwolkje’ te doen, maar het merk te respecteren. In de geschiedenis hebben enkele grote ego’s hun stempel willen drukken op de autosector, maar ze zijn de verkeerde weg ingeslagen. Ik wil vooral de filosofie van elk merk respecteren.”

Is het moeilijker een Bentley te ontwerpen dan een kleine auto?

DONCKERWOLKE. “Dat zijn twee verschillende zaken, maar ze eisen wel evenveel energie. Ik heb nu weliswaar minder budgettaire en praktische beperkingen dan bij Seat, maar het is erg moeilijk om de verbazing, de verrassing en de verrukking op te wekken die de Bentley-klanten verwachten. Het moeilijkste aan deze stiel is eigenlijk duurzame emotie op te wekken. Bovendien moeten we er rekening mee houden dat een Bentley nog grotendeels met de hand gebouwd wordt, op ambachtelijke wijze. We moeten ons aanpassen aan de mogelijkheden van de mens en niet alleen rekenen op de moderne productiemiddelen om de ideale auto te scheppen. Het aller-ergste voor een designer is een banale auto te moeten ontwerpen, die iedereen moet bevallen. Dat is echt heikel, want dan wordt het moeilijk om inspiratie te vinden. Bij Bentley is dat uiteraard geen probleem.”

U bent niet alleen bezeten van auto’s, u bent ook een aandachtige waarnemer van hun evolutie. Maken we vandaag geen belangrijke ommezwaai mee in de geschiedenis van de auto met al die ecologische en economische beperkingen?

DONCKERWOLKE. “Eigenaardig genoeg liggen de grootste veranderingen nog in het verschiet. Ik dacht dat de crisis van 2008 het sein was voor een nieuwe start, maar ik moest vaststellen dat de auto nog niet klaar was om zijn consumptiepatroon te veranderen. Sommigen kopen een hybride, maar ze doen dat om economische redenen, niet wegens een mentaliteitsverandering. Vandaag zijn de auto’s te comfortabel. We zullen voor het einde van het decennium verplicht zijn de auto op een heel andere wijze te bekijken. Gelukkig maar, want we worden op dit ogenblik te veel bijgestaan: ik zou willen dat we terugkeren naar minder perfecte wagens, die de bestuurder opnieuw dwingen om na te denken over wat hij uitvoert, zoals dat bij een motor het geval is of aan het stuur van een racewagen. Het succes van de vroegere auto’s toont aan dat de ‘virtuele’ wereld het pleit nog lang niet gewonnen heeft.”

De constructeurs gaan niettemin almaar verder. Ze stellen nu zelfs wagens voor die vanzelf rijden…

DONCKERWOLKE. “Dat is waar, maar persoonlijk vind ik dat verloren moeite, want als ze hun doel bereiken, zal het niet meer nodig zijn om zich te verplaatsen. We moeten dan ook terug naar de plezierwagen, de auto die men enkel gebruikt omdat men er zin in heeft, niet omdat men van A naar B moet gaan.”

Bent u daar echt van overtuigd?

DONCKERWOLKE. “Nee. Maar ik hoop het wel! (lacht)”

JEAN POLINET

“Het allerergste voor een designer is een banale auto te moeten ontwerpen, die iedereen moet bevallen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content