Klassieke autoconstructeurs, zoals Renault, krijgen het binnenkort nóg moeilijker. De Belg Roger Van den Berghe en zijn ploeg ontwikkelen vanuit Singapore nieuwe automodellen tegen een fractie van de prijs van de gevestigde autogiganten. Misschien rijdt u straks wel in een Indonesische "Bakrie".
...

Klassieke autoconstructeurs, zoals Renault, krijgen het binnenkort nóg moeilijker. De Belg Roger Van den Berghe en zijn ploeg ontwikkelen vanuit Singapore nieuwe automodellen tegen een fractie van de prijs van de gevestigde autogiganten. Misschien rijdt u straks wel in een Indonesische "Bakrie".Singapore, Jakarta.Vanuit een onopvallend rijhuisje, twee verdiepingen hoog (een van die fraai gerestaureerde oud-Maleisische postkaartzichten op Cantonment Road in Singapore) flitsen ideeën, ontwerpen en designs via e-mail naar zo'n 200 ingenieurs. Verspreid over de hele wereld, van Detroit over Birmingham, Antwerpen tot Jakarta werken ze mee aan de vormgeving van Gadats eerste tastbare realisatie : de lancering van de Bakrie MPV (multi-purpose vehicle) in december '97. Gadat (Singapore) Pte Ltd staat voor : Global Automotive Design & Technology, waarvan de Vlaming Roger Van den Berghe mede-aandeelhouder en managing director is. Gadat creëerde een totaal nieuwe wagen voor Aburizal Bakrie, de stichter-voorzitter van Bakrie Brothers & Co, de belangrijkste niet-Chinese Indonesische bedrijvengroep op de beurs van Jakarta, zowel actief in banken en verzekeringen als in petrochemie en mijnbouw, plantages en agro-voeding, infrastructuurwerken en telecommunicatie. "Deze wagen is ontstaan uit het niets. Volledig ontsproten aan het brein van onze ingenieurs," vertelt Roger Van den Berghe. In de race tussen de Indonesische conglomeraten voor het op de markt brengen van een "nationale wagen" onderscheidt de Bakrie zich door zijn originaliteit : geen lokale versie van een Koreaans of Japans model, geen klassieke start up onder licentie van een bestaand concept. Aburizal Bakrie wilde een eigen, autonoom automerk. "Maar tegen een aanvaardbare prijs. Gadat bood hem die kans en Bakrie schonk ons zijn vertrouwen, hoewel we op dat moment niet de minste referentie konden voorleggen. Bakrie is een visionair, met guts," haakt Chi-Min Pang in. Pang is mede-aandeelhouder en was in 1993 mede-initiatiefnemer van Gadat. VETERANENNETWERK.Roger Van den Berghe en Chi-Min Pang werkten samen bij Daf Asia Pacific, waar de Vlaming managing director was en de Chinese Brit manufacturing & logistics director tot de Nederlandse constructeur de boeken neerlegde. Zoals elk van de knooppunten in hun wereldomspannend netwerk, zijn de beide aandeelhouders en ook de Brit William T. Lowe, oud- chief engineer bij Leyland en Daf en de derde partner in Gadat, veteranen uit de klassieke Europese en Amerikaanse automobielindustrie. "De Amerikaanse auto-industrie kreeg in de jaren '80 zware klappen. Nu kampen vooral de Europese automerken met ernstige moeilijkheden. Ze zullen zich moeten aanpassen. De grote spelers, die begerig uitkijken naar de groeiende Zuidoost-Aziatische markten, waren bereid scheep te gaan met de Bakrie-groep. Maar op hùn voorwaarden. Bakrie weigerde. Hij wilde geen assemblage, maar overdracht van technologie. Gadat bood hem een alternatief waar zowel de consument als de Indonesische toeleveringsbedrijven een betere deal aan overhouden. Wie in het Gadat-netwerk meedraait, heeft doorgaans twintig jaar ervaring in de meest uiteenlopende deelgebieden van de automobielindustrie : van design en ontwikkeling over logistiek en operationele uitvoering tot verkoop en marketing. Die bundeling van knowhow is onze troefkaart," verzekert Van den Berghe (tot vóór zijn Daf Asia-periode international business development director bij Volvo). Het marketingbureau Deha Consult in Antwerpen is een Belgische schakel in het netwerk. "Gadat wil wagens op de markt brengen die de strengste veiligheidsvoorschriften respecteren en geheel conform de hoogste kwaliteitsnormen in de Europese Unie zijn. Maar wel tegen lagere investerings- en productiekosten dan voor vergelijkbare wagens van de gevestigde grote automerken het geval is," omschrijft Chi-Min Pang de doelstelling. "Dat is mogelijk door de synergie van het netwerk, waarin ervaren deskundigen tijdelijk, in functie van de vooruitgang van het project, hun bijdrage leveren. Gadat in Singapore coördineert en volgt de ontwikkelingen op de voet. Door het huren van bestaande faciliteiten worden de vaste kosten tot een absoluut minimum gereduceerd."In januari 1995 gaf Bakrie zijn fiat voor de ontwikkeling door Gadat van een space wagon (2000 cc motor en acht zitplaatsen). Na instemming met het kleimodel van de Bakrie-wagen had Gadat in september '95 zijn eerste contract op zak. In augustus '96 reed Aburizal Bakrie in Groot-Brittannië de eerste testrondjes met zeven prototypes. De modelling, het bouwen van kleimodellen en van de prototypes gebeurt in Redditch (Birmingham) bij Gadats Engelse zuster Creative Automotive Design (CAD Ltd.). In juni '97 start de productie in de assemblagefabriek van PT Ningz Pacific Motor (een dochterbedrijf van het Lippo-conglomeraat, waarin Bakrie 45 % bezit) en in december '97 komen de eerste Bakrie-wagens op de markt (tegen een vooropgestelde verkoopprijs van 650.000 Belgische frank). TRAINING.Bakrie Motors investeert 100 miljoen VS-dollar in de bouw van een eigen assemblagefabriek met een jaarcapaciteit van 100.000 wagens. "Ook die fabriek wordt volledig ontworpen en operationeel gemaakt door Gadat," zegt Van den Berghe. "De Bakrie-wagen is immers een sleutel-op-de-deur project, van conceptie tot en met het opzetten van een verkoopnet in binnen- en buitenland. Voor elke fase schakelen we de bevoegde specialisten in. En bij elke stap garanderen we volledige training van Indonesische ingenieurs en personeel." Gadat Singapore selecteert wereldwijd ook de toeleveranciers : voor de motor bijvoorbeeld is dat Peugeot, voor de versnellingsbak Land Rover. Om als "nationale wagen" te kunnen genieten van lagere invoerheffingen op de buitenlandse componenten, dient 60 % van de auto aangeleverd te worden door Indonesische bedrijven. Aburizal plaatst het lokale aandeel in het eerste productiejaar op minder dan 40 % en stelt de 60 % in het vooruitzicht na drie jaar. Al bij al zal Bakrie zo'n 130 miljoen VS-dollar gespendeerd hebben voor de realisatie van zijn droom. Dat is weinig in vergelijking met de miljardeninvesteringen van de traditionele constructeurs voor de lancering van een nieuw model. "Nieuwe contracten bewijzen dat ons concept ook bij de grote broers aanslaat," verzekert Roger Van den Berghe : "Naast eenzelfde project voor een lichte vrachtwagen en een gelijkaardig multi-purpose vehicle in China, voert Gadat opdrachten uit voor belangrijke Noord-Amerikaanse autobouwers : een vijftigtal ingenieurs werkte gedurende twee jaar op een nieuwe stuurcabine voor een vrachtwagen en momenteel zijn we bezig met het snoeien in de productiekosten van een bekende Amerikaanse autoconstructeur." Bakrie-baas Aburizal maakt zich sterk dat zijn space wagon de goedkeuring van het Leyland Technical Center meekrijgt, een door de Europese Unie erkend testlabo. "Dan ligt de weg naar de Europese markten open." ERIK BRUYLAND CHI-MIN PANG EN ROGER VAN DEN BERGHE (GADAT PTE LTD) Nieuwe contracten met gevestigde Amerikaanse constructeurs bewijzen dat ons concept ook bij hen aanslaat.