Over de toekomst van de auto is het laatste woord nog niet gezegd. En als je naar Cars: Accelerating the Modern World in het Londense Victoria & Albert Museum gaat kijken, krijg je ook geen eenduidig antwoord. De expo probeert gelukkig geen allesomvattend overzicht te zijn van de geschiedenis van de automobiel. Cars foc...

Over de toekomst van de auto is het laatste woord nog niet gezegd. En als je naar Cars: Accelerating the Modern World in het Londense Victoria & Albert Museum gaat kijken, krijg je ook geen eenduidig antwoord. De expo probeert gelukkig geen allesomvattend overzicht te zijn van de geschiedenis van de automobiel. Cars focust op de maatschappelijke impact. Volgens V&A veranderde de auto onze perceptie van snelheid, veranderde hij de openbare ruimte op ongekende wijze en zwengelde hij de industriële massaproductie aan. Om die stellingen te illustreren, staan in Londen een vijftiental auto's, waaronder een Firebird 1 van General Motors, een handgemaakte Hispano-Suiza uit 1922 en een Tatra T77. Het Model T van Ford (1908) kon ook niet ontbreken, want sinds die letterlijk 'van de band' rolde, straalde die nieuwe productietechniek ook door naar andere industrietakken. Geen enkel consumptiegoed had zo'n invloed op de twintigste eeuw als de auto. Tot het begin van de jaren 70 was de wagen het symbool van het ongebreidelde vooruitgangsgeloof, het individualisme en het consumentisme. Door de oliecrisis kreeg dat idee een eerste flinke knauw, waardoor toen al autotypes werden bedacht die aangedreven waren door alternatieve energiebronnen, zoals kernenergie. Anno 2019 krijgt de personenauto steeds meer concurrentie van de deelauto, maar ook van zelfrijdende wagen en zelfs van drones die in de nabije toekomst passagiers zullen kunnen vervoeren. Is het laatste uur van de auto geslagen? V&A weet het ook niet.