Authenticiteit maakt een reputatie

Jeroen Wils, De reputatiecoach. Wat wil je dat ze zeggen als je niet in de kamer bent?, Manteau, 270 blz., 29,99 euro

Een minister van een groene partij die al jarenlang ijvert voor de kernuitstap en dan in Het Journaal komt vertellen dat de kerncentrales nog een tijd openblijven. Een burgemeester die zich moet excuseren omdat ze familie en vrienden voorrang verleende bij een coronavaccinatie. Een voetbalcoach die onder vuur ligt omdat hij na klachten over grensoverschrijdend gedrag zonder veel schuldbesef bij een andere ploeg een sleutelfunctie krijgt. Je kunt bijna geen krant openslaan, of het zoveelste reputatieschandaal duikt op.

Sociale media spelen daarin een belangrijke rol, maar ook los daarvan is de reputatie van een publiek persoon belangrijker dan ooit. Daarom kroop communicatiespecialist Jeroen Wils in zijn pen. Zijn stelling: je reputatie is niet maakbaar, maar een gevolg van je gedrag. Je houdt je reputatie zuiver door authentiek in het leven te staan en altijd integer te proberen zijn.

Authenticiteit is een sleutelwoord in het boek. Wils stelt het zo: “Authenticiteit werkt respect en vertrouwen op en we verlenen status aan personen die we kunnen vertrouwen. Het geeft hun een betere reputatie.” Want wie authentiek is, zal automatisch ook integer handelen. We zijn vandaag veel strenger voor wie niet integer handelt, zeker ten opzichte van voorbeeldfiguren in de samenleving: sportlui, leidinggevenden, politici.

Wils geeft het voorbeeld van premier Alexander De Croo, die zich in mei 2021 verzette tegen de uitbreiding van het Covid Safe Ticket, maar in het najaar een bocht van 180 graden maakte. Gevaarlijk. Wils: “De jacht op iemands reputatie is in een stroomversnelling gekomen. We gaan steeds gretiger op zoek naar al wie een misstap begaat. De val van machtige figuren is een vorm van volksvermaak geworden.”

Zoals het bij dit type boeken hoort, krijgt de lezer heel wat tips, bijvoorbeeld voor een geschikte manier van communiceren (doe het voorbereid, eerst intern en verwaarloos de sociale media niet). Bij excuses duidelijk sorry zeggen en niet te veel nuanceren of “maar” eraan toevoegen. Een andere belangrijke tip: toon je als mens tussen de mensen. “Wie alleen op een afstandelijke of puur commerciële manier communiceert, zal minder engagement en wisselwerking genereren dan omgekeerd.”

Ten slotte bevat het boek getuigenissen, onder meer van ondernemer Bart Verhaeghe en Interpol-directeur Catherine De Bolle.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content