Hij verschijnt pas in april 2007 in de showroom, maar u kunt hem nu al bestellen. En met 'u' bedoelen we: iedereen die op zoek is naar een heerlijk sportieve tweede auto, om er bij mooi weer met zijn tweetjes op uit te trekken. En daar een budget tussen 34.000 en 46.000 euro klaar voor heeft. Trends kon hem uitgebreid testen en oordeelt: dit is nog eens een auto die de beloften inlost.
...

Hij verschijnt pas in april 2007 in de showroom, maar u kunt hem nu al bestellen. En met 'u' bedoelen we: iedereen die op zoek is naar een heerlijk sportieve tweede auto, om er bij mooi weer met zijn tweetjes op uit te trekken. En daar een budget tussen 34.000 en 46.000 euro klaar voor heeft. Trends kon hem uitgebreid testen en oordeelt: dit is nog eens een auto die de beloften inlost. Als je luistert naar de marketingpraatjes van de constructeurs, zijn alle nieuwe auto's 'sportief'. Het hoort nu eenmaal bij het profiel van de dynamische auto die het publiek wil. Alleen blijkt de vlag lang niet altijd de lading te dekken. Maar de Audi TT Roadster voelt dus écht sportief aan. Zowel qua rijgedrag (je kan het chassis op 'comfort' of 'sport' zetten) als qua rijgevoel. De zintuigen zijn inderdaad niet onbelangrijk achter het stuur. Knap werk van de ingenieurs, hoe ze dat benevelende motorgeluid in het interieur laten zweven, gewoon door met de uitlaat te spelen. Het geluid hangt ergens middenin de auto. We sloten de ogen (toen een collega achter het stuur zat), beeldden ons in dat de motor achterin zat, en geloofden het. Terwijl hij natuurlijk voorin zit, in deze tweezitter met wegklapdak. Ook gehoord tijdens de persvoorstelling: de torsiestijfheid is verdubbeld in vergelijking met het vorige model. Klopt helemaal. Geen kraakje of piepje, ook niet toen we het ding op slingerende wegen serieus aan de tand voelden. En de wegligging, nooit vicieus of onvoorspelbaar. Met een motor die altijd paraat is. Goed nieuws voor uw budget: we vonden de TT Roadster het leukst uit de hoek komen met de kleinste motor: de tweeliter turbo met rechtstreekse benzine-inspuiting van 200 pk. Als u zich ook nog eens vergast op de automatische S-Tronic versnellingsbak, met hendeltjes aan het stuur voor wie zelf wil schakelen, dan zit het helemaal goed. Amper 0,2 seconden heeft de wagen nodig om van versnelling te veranderen. Ook als je hem in volledig automatische modus laat schakelen, bij voorkeur in de sportstand, weet de mechaniek het perfecte moment te kiezen om te schakelen. Ook behoorlijk snel is het dak, dat amper twaalf seconden nodig heeft om weg te klappen. Dat kan zelfs al rijdend, als je onder de vijftig per uur blijft. Handig: het windscherm komt met een druk op de knop tevoorschijn. En ja, in deze tijden van cabriocoupés kan het verrassen dat Audi voor zijn tweezitter een stoffen kap koos. Bewuste keuze om gewicht uit te sparen. Maar met gesloten dak merk je daar niets van. De softtop, met verstevigingen van staal en aluminium en ook met een glazen achterruit, zorgt voor een perfecte akoestische isolatie. Dit product is gewoon af. MOTOR: 2.0 viercilinder benzine turbo met rechtstreekse inspuiting / 3.2 V6 benzine met rechtstreeks inspuiting VERMOGEN 200 pk (147 kW) van 5100 tot 6000 opm, max. koppel EN KOPPEL: 280 Nm van 1850 tot 5000 opm / 250 pk (184 kW) bij 6300 opm, max. koppel 320 Nm van 2500 tot 3000 opm. PRESTATIES: top 237 km/u, 0-100 km/u in 6,5s / 250 km/u (begrensd), 0-100 km/u in 5,9s VERBRUIK: 7,8 liter voor 100 km/ 9,5 liter (cijfers constructeur) PRIJS: 33.480 euro (2.0 TFSI, handgeschakeld), 36.480 euro (2.0 TFSI met S-Tronic), 43.990 euro (3.2 V6 handgeschakeld) en 46.360 euro (3.2 V6 met S-Tronic) Perfecte afwerking *** Kleinste motor charmeert meest *** Jo Bossuyt