Met de TT Roadster neemt Audi plaats tussen de koplopers. De TT moet niet onderdoen voor concurrenten als de BMW Z3, Honda S2000, Mercedes SLK, Porsche Boxster en de iets goedkopere Fiat Barchetta en MG. Elk van deze roadsters heeft een eigen imago en een aparte stijl, die nauw bij elkaar aanleunen. Specifiek aan de TT Roadster is dat de topversie samen met de Lamborghini Diablo de enige roadster is met vierwielaandrijving.
...

Met de TT Roadster neemt Audi plaats tussen de koplopers. De TT moet niet onderdoen voor concurrenten als de BMW Z3, Honda S2000, Mercedes SLK, Porsche Boxster en de iets goedkopere Fiat Barchetta en MG. Elk van deze roadsters heeft een eigen imago en een aparte stijl, die nauw bij elkaar aanleunen. Specifiek aan de TT Roadster is dat de topversie samen met de Lamborghini Diablo de enige roadster is met vierwielaandrijving.De TT Roadster (oktober in België) wordt met twee motoren en twee aandrijfsystemen aangeboden. Er is de voorwielaandrijver (180 pk) en de topversie (250 pk) met permanente vierwielaandrijving.In het heuvelachtige Umbrië maakten wij proefritten met de twee versies. Onze voorkeur gaat naar de uitvoering met voorwielaandrijving. Bij een sportieve en zeer dynamische rijstijl op kronkelige wegen met een slecht wegdek, heeft de quattro-versie soms een nukkig en moeilijk voorspelbaar rijgedrag. Dit komt onder andere door de constructie van de speciale achtertrein. De korte wielbasis speelt natuurlijk ook een rol als het kontje van de TT quattro 'hobbelneigingen' vertoont.Het koetswerk- en interieurdesign van de Roadster, die onafhankelijk van de TT Coupé - een kaskraker op de wereldmarkt - ontwikkeld werd, is mooi en innovatief. Het is een compromisloos design. Ofwel vindt men de TT een pracht van een auto, ofwel vindt men hem lelijk. Opvallend daarbij is dat de Audi-designers erin slaagden om de TT Roadster even mooi te laten ogen met open als met gesloten kap (manueel of elektrisch bedienbaar). Even opvallend zijn de uitstekende torsiestijfheid van het zeer robuuste TT-koetswerk, de knappe aërodynamische eigenschappen (CW: 0,36) mede door de winddeflectoren die onderaan op de platte wagenbodem gemonteerd zijn en de grote actieve en passieve veiligheid. Efficiënt daarbij zijn de twee uit aluminium vervaardigde veiligheidsbeugels, vlak achter de hoofdsteunen. In combinatie met het verstevigde raamchassis van de voorruit zorgen deze beugels voor de veiligheid van de inzittenden bij een koprol-ongeval.In optie kan de TT worden uitgerust met een glazen, praktisch onzichtbare windvang, die vlak achter het hoofd van de inzittenden gemonteerd is. Hij houdt de windwervelingen buiten het interieur wanneer er open gereden wordt. Via een druk op de knop wordt het elektrisch bediende windschem op- of neergelaten.De Audi TT Roadster is zeker een opvallende sportwagen voor levensgenieters die, ver van alle snelwegen, nog kunnen genieten van het 'open auto-rijden'.PATRICK OP DE BEECK