In 1931 rustte Horch voor het eerst een seriewagen uit met een 12-cilindermotor: de autoconstructeur waarin Audi zijn historische wortels heeft, plaatste een V12 van 120 pk in het vooronder van een cabriolet en een berline.
...

In 1931 rustte Horch voor het eerst een seriewagen uit met een 12-cilindermotor: de autoconstructeur waarin Audi zijn historische wortels heeft, plaatste een V12 van 120 pk in het vooronder van een cabriolet en een berline. Met de A8L 6.0 zet Audi die innovatorstraditie voort. Audi's absolute toplimousine (de wagen komt in het tweede semester van 2001 op de markt) bevat een resem technische nieuwigheden. Zo heeft de A8L 6.0 een dubbele V- of W-motor onder de kap, en zijn zowel de carrosserie, de wieltrein als de motor (die amper 513 mm lang is) uit aluminium vervaardigd. De motor mag dan al kort zijn, toch gaat het om het sterkste type dat ooit in een seriewagen is ingebouwd. En Audi heeft nóg een primeur: de A8L 6.0 is de enige 12-cilinder met permanente vierwielaandrijving. De innovaties geven deze ruime limousine (de wielbasis is 13 cm langer dan bij de 'gewone' A8) een groter vermogen en een actiever record-motorkoppel (550 Nm vanaf 3500 tot 4750 toeren) dan zijn concurrenten. Een blik op de prestaties zegt wellicht voldoende: de A8L 6.0 is met een acceleratievermogen van 0 tot 250 km/u in 38 seconden de sportiefste van de prestigelimousines. De 5-traps automatische Tiptronic-versnellingsbak garandeert dan weer een juiste dosering van het motorvermogen. De automaat laat de bestuurder toe actief in te grijpen in het schakelproces. Daarvoor kan hij gebruik maken van een keuzehendel of van de toetsen op het multifunctiestuur. De A8L 6.0 is een discrete limousine die zich amper onderscheidt van de 'gewone' A8. Vooraan herkent u de krachtpatser alleen aan de verchroomde verticale lamellen van het radiatorrooster waarop het W12-kenteken staat. Dit logo prijkt ook op de zijdelingse stootlijsten en - binnenin - boven het handschoenkastje. Achteraan duiden alleen de naam A8L 6.0 quattro en de speciale vormgeving van de twee uitlaten erop dat we hier te maken hebben met het kroonjuweel uit het Audi-programma. Grote alu-velgen en brede banden wijzen op de dynamische mogelijkheden. Droomcomfort en smaakvolle Audi-luxe (zes airbags) kenmerken het interieur. Dankzij tal van opties die door Quattro GmBH worden aangeboden, kan het achtercompartiment worden omgebouwd tot een hightech mobiel kantoor met fax, telefoon, werktafel, koelkast en een tv/dvd/video-installatie. Patrick op de Beeck