Audi A8. Een nieuw hoofdstuk

Audi luidt een nieuw tijdperk van de autogeschiedenis in :

de A8 is het eerste aluminium model dat in serieproduktie gemaakt wordt.

Sinds oktober vorig jaar is de A8, de nieuwe exclusieve luxeberline van Audi, beschikbaar op de Belgische markt. Audi-importeur D’Ieteren is tevreden over de verkoop van het nieuwe model. De duurste quattroversie met de 4,2 liter V8-motor vindt de meeste afnemers, en dat had niemand verwacht : zonder enige optie kost deze wagen immers 2.184.200 frank, BTW inbegrepen.

De Audi A8 wordt aangeboden met twee motorvarianten. Men kan kiezen tussen de krachtige V8 met 300 Din pk en de V6 met 174 Din pk. Beide krachtbronnen kunnen gekoppeld worden aan een handgeschakelde versnellingsbak of een automatische gangwissel. Het topmodel, de V8 met automatische transmissie, biedt de mogelijkheid om via het Tiptronic-systeem van Porsche ook manueel te schakelen zonder te ontkoppelen.

KOMFORT.

Wij reden zowat 1000 kilometer met de A8 V6 ; een kwart van die afstand brachten wij door op de achterbank, en daar is het komfort zeer opvallend. De vrije ruimte om de benen te strekken, is behoorlijk groot en de elektrische bediening van de achterzetels (in optie met afzonderlijke bediening en programmatie) maakt het mogelijk een komfortabele zithouding te vinden die zelfs beter is dan in een salonfauteuil.

Het komfort in het interieur wordt nog vergroot door de geruisloze werking van de motor (zowel de V6 als de V8), door de uitstekende klimaatregeling en de prima geluidsisolatie die voor een deel te danken is aan het gebruik van aluminium als basisgrondstof.

Onze voorkeur gaat naar de quattro-uitvoeringen, omdat de permanente aandrijving op de vier wielen zorgt voor een vrijwel perfekte wegligging. Bij hevige regen of sneeuw reageert de A8 altijd veilig en voorspelbaar op de geringste beweging van gas- of rempedaal. Dit mag echter geen aanleiding geven tot overmoedigheid : wie zijn eigen rijkapaciteiten overschat of de snelheid niet aanpast aan de toestand van het wegdek, komt onvermijdelijk terecht in gevaarlijke situaties.

ALUMINIUM.

De A8 is het eerste aluminium model dat bij Audi in serieproduktie vervaardigd wordt, en het staat nu al vast dat er nog andere modellen zullen volgen. Aluminium is het enige metaal dat totaal en onbeperkt recycleerbaar blijft. Door het (duurdere) aluminium te gebruiken, speelt Audi in op de strenge milieunormen.

Dankzij het gebruik van aluminium kan men korrosiebestendige recycleerbare wagens bouwen. Door de grotere torsiestijfheid is de passagierskooi veiliger ; het lichtere materiaal zorgt voor een lager gewicht, zodat het brandstofverbruik vermindert en bijgevolg ook de luchtvervuiling. Een aluminium auto, voorzien van de nodige antipolluerende komponenten, is voorlopig de milieuvriendelijkste auto op de markt.

Met de A8 heeft Audi een nieuw hoofdstuk geschreven in de autogeschiedenis, maar het blijft nog wel de vraag of hiermee een einde komt aan het gebruik van staal als basismateriaal in de automobielindustrie. Van Ford en BMW weten we zeker dat ze al prototypes hebben met een aluminium koetswerk. Aan de andere kant staat Mercedes-Benz, dat zich resoluut heeft uitgesproken tegen aluminium voor chassis en koetswerk van nieuwe modellen.

O.D.B.

AUDI A8 Een exclusieve luxeberline, volledig vervaardigd uit aluminium, met heel veel komfort en veilig rijplezier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content