De nieuwe generatie van de Audi A8 is precies wat een auto in het topgamma moet zijn. Omdat je zo merkt dat eindeloos veel zorg werd besteed aan vormgeving en afwerking. Niet één detail is aan het oog van de ontwerpers ontsnapt, in hun streven naar een zo comfortabel mogelijke omgeving voor bestuurder en passagiers.
...

De nieuwe generatie van de Audi A8 is precies wat een auto in het topgamma moet zijn. Omdat je zo merkt dat eindeloos veel zorg werd besteed aan vormgeving en afwerking. Niet één detail is aan het oog van de ontwerpers ontsnapt, in hun streven naar een zo comfortabel mogelijke omgeving voor bestuurder en passagiers. De vorm van stoelen en achterbank, het ontwerp en de afstelling van de ophanging: alles staat in het teken van comfort. Daarbij maakte Audi gebruik van het beste wat de technologische research en elektronica de jongste jaren hebben aangevoerd. Neem daarbij standaard de vierwielaandrijving van het huis, bekend als Quattro, en het kan niet meer stuk. Maar niet alleen de vierwielaandrijving zorgt voor een vlekkeloos en verbazend rijgedrag. Ook de volgende twee deugden spelen een belangrijke rol: de adaptieve pneumatische ophanging (de bodemspeling - afstand tussen wegdek en onderkant van de auto - varieert afhankelijk van snelheid en staat van het wegdek tussen vier niveaus, van 95 tot 145 mm) en een roltrein die licht én torsiestijf is. Onder het koetswerk van deze statige berline zit inderdaad een mechaniek die zeer dynamisch, krachtig én snedig uit de hoek komt. Of liever: kan komen, als de bestuurder dat wenst. Het koetswerk van de Audi A8 is van aluminium. Dat zorgt ervoor dat de auto zowat 150 à 200 kilo lichter is dan zijn grote concurrenten. Met de basismotor, een V8 van 3.7 l, betekent dit een verhouding gewicht/vermogen van 8,8 kilo/kW. Goed om in minder van 7,3 seconden van nul naar honderd te accelereren. Boven op het raffinement van de luxeberline komt dus het temperament van een raszuivere sportwagen. Zonder dat die sportieve aard ook maar enigszins aan het comfort of het zeer beheersbare rijgedrag gaat knibbelen. De soepele en krachtige motor blijkt een zegen tijdens het hernemen. Of tijdens het voorbijsteken, een klus die in een mum van tijd wordt geklaard. Eigenlijk is de Audi A8 een luxueuze berline met twee gezichten: de automatische transmissie (tiptronic met zes versnellingen) zorgt voor soepel en vlot rijden, in alle comfort, maar in een mum van tijd tover je met een druk op het gaspedaal het hart van de krijger te voorschijn. Dan wordt de nieuwe Audi A8 een adembenemende machine met uitzonderlijke prestaties. Bovendien slaagden de ingenieurs van Audi erin om het verbruik binnen de perken te houden. Met zo'n motor en dito prestaties kan een bezoek aan de pomp natuurlijk tellen, in absolute cijfers dan, maar rekening houdend met cilinderinhoud en acceleratievermogen valt het uiteindelijk best mee: de 3.7 l benzinemotor vereist 13,5 à 15 liter voor honderd kilometer tijdens de spits in de stad, maar op lange afstanden neemt hij veeleer genoegen met tien liter voor honderd kilometer. De Audi A8 is standaard al prima uitgerust, maar kan worden opgesmukt met een gestoffeerde optielijst. Wel is het merkwaardig dat automatische ruitenwissers en lichten voor een auto uit dit marktsegment niet standaard zijn. Christophe