Wie de automarkt een beetje volgt, weet: het is bijna niet bij te houden, de snelheid waarmee Audi nieuwe wielen op de markt rolt. En het houdt niet op, want hier komt de A5. Bovendien geen opgefrist of grondiger vernieuwd bestaand model, maar een nagelnieuwe auto. Die nog maar eens onderstreept hoe de constructeurs alle openingen in hun gamma langzaam maar zeker invullen, om in ieder marktsegmentje mee te spelen. Van stadsmus (ook die komt er bij Audi, remember Vorst...) tot dikke terreinwagen.
...

Wie de automarkt een beetje volgt, weet: het is bijna niet bij te houden, de snelheid waarmee Audi nieuwe wielen op de markt rolt. En het houdt niet op, want hier komt de A5. Bovendien geen opgefrist of grondiger vernieuwd bestaand model, maar een nagelnieuwe auto. Die nog maar eens onderstreept hoe de constructeurs alle openingen in hun gamma langzaam maar zeker invullen, om in ieder marktsegmentje mee te spelen. Van stadsmus (ook die komt er bij Audi, remember Vorst...) tot dikke terreinwagen. Een van de weinige leemten in het gamma van Audi was een rasechte coupé. De voorbije elf jaar was Audi immers niet vertegenwoordigd in deze niche. En dat kan niet, want in de wereld van de betere coupé regeren merken als BMW, met zijn 3-Reeks, en Mercedes met de CLK. Aartsvijanden van het merk uit Ingolstadt. Tweede dringende reden voor een grote terugkeer in dit segment: Audi is een merk met coupétraditie. Wie herinnert zich niet de verrassende Audi Coupé van de jaren tachtig, die eigenlijk de opgang van het merk inluidde? Het was dus een beetje van moeten, en daarom zette Audi een van zijn beste creatieve geesten aan de tekentafel: de Italiaan Walter de Silva, opgegroeid bij Fiat en Alfa Romeo, vandaag zowat de sterdesigner van de VW-groep. Het resultaat is een wondermooie auto met een, zeg maar, mysterieuze vormgeving, als je het ons vraagt. Ja, zijn snoet refereert meteen aan Audi. Maar als je dat heerlijke profiel bekijkt, dan zie je er met een beetje goede wil ook de 3-Reeks coupé van BMW in terug. Of zelfs een snuifje Mercedes C-Klasse. En waarom niet: sommige glooiingen doen denken aan Lexus. Ach, wat dan nog: hij laat zich bekijken, de A5. En Walter de Silva bezondigt zich niet eens aan marketing talk als hij ons zegt: "De A5 is met voorsprong de mooiste auto die ik ooit ontwierp." De meer praktische kant, dan? Achter het stuur voel je je meteen in een Audi. Het tuig krijgt de klassieke deugden van het huis mee: je ademt kwaliteit en degelijkheid, maar ook verfijndheid en klasse. En je vindt meteen een perfecte rijhouding. Meegenomen voor een coupé: de koffer biedt met 455 liter behoorlijk wat ruimte. Meer dan genoeg om met zijn tweetjes te gaan toeren, niet zelden de lotsbestemming van een coupé. Over de prestaties kunnen we kort zijn: meer moet dat niet zijn om soepel en comfortabel door het landschap te klieven. Met om het even welke van de benzine- of dieselmotoren (nu zijn er vier, maar er komt later een instapversie bij, de 1.9 T benzine). De wegligging boezemt meteen vertrouwen in, want vindt alweer een perfect samengaan tussen prestaties en comfort, terwijl het stuur zeer precies aanvoelt. En als je al eens iets te stoer begint te doen, kan je rekenen op onvermoeibare remmen. Voor de echt sportieve zielen wordt het gamma afgetopt met een heuse krachtpatser: de S5, die in het vooronder de ondertussen bekende V8 van het huis heeft. Goed voor 420 pk en een nauwelijks te beschrijven rijgevoel. + Afwerking, prestaties en indruk van klasse - Een optielijst om bleekjes van te wordenMOTOR: 6-cilinder in V, turbo met variabele geometrie / 8-cilinder in V voor de versie 'S5' cilinderinhoud, Vermogen en koppel: 2,7 TDI (2698 cc/190 pk of 140 kW/400 Nm) 3.0 TDI quattro (2967 cc/240 pk of 176 kW/500 Nm) 3,2 quattro (3123 cc/265 pk of 195 kW/330 Nm) S5 (4163 cc/420 pk of 260 kW/440 Nm) Prijzen: van 40.900 tot 55.500 euro. Prestaties: 0 naar 100 km/u: 7,6s (2,7 TDI)/5,9s (3.0 TDI)/6,1s (3,2 quattro)/5,1s (S5). Topsnelheden begrensd op 250 km/u Instapprijs: 28.190 euro Verbruik (gemengd): resp. 6,7 - 7,2 - 9,7 en 12,4 l. Milieu(CO2-uitstoot): resp. 248, 269, 339 en 427 g/km Jo Bossuyt