De wereld is aan de coupé-cabrio. Cabrio's met een metalen dak, die 's winters aanvoelen als een gewone auto, zijn geliefd. Zo is de trend. Voorlopig evenwel niet voor Audi, dat voor de dakloze versie van zijn A5 een stoffen kap koos.
...

De wereld is aan de coupé-cabrio. Cabrio's met een metalen dak, die 's winters aanvoelen als een gewone auto, zijn geliefd. Zo is de trend. Voorlopig evenwel niet voor Audi, dat voor de dakloze versie van zijn A5 een stoffen kap koos. De Duitsers vonden het immers opportuun om bij een oplossing te blijven die al jaren haar deugdelijkheid bewijst, maar kozen ook voor stof uit esthetische overwegingen. En dat kunnen we alleen maar toejuichen: de A5 cabrio is, trouwens evenzeer als de coupé, een bloedmooie auto. Met een zeer geraffineerde lijn die klasse ademt. Een lijn die, jawel, misschien een beetje ontsierd uit het avontuur was gekomen als Audi voor een metalen plooidak had gekozen. Bij een dergelijke constructie is het immers vaak onvermijdelijk dat de achtersteven er logger en hoger uitziet, en de auto als geheel een veel zwaardere indruk maakt. Een stoffen kap heeft nog andere voordelen. Ze weegt minder en dus kan je de auto lichter maken. Bovendien neemt ze minder plaats in, zodat de kofferruimte iets groter is en de zitplaatsen achteraan in dit geval niet noemenswaardig kleiner zijn dan in de coupéversie. En hoewel we zelf fan zijn van metalen klapdaken, raakten we onder de indruk van deze stoffen variant. Temeer omdat we tijdens onze testmomenten meestal slecht weer hadden, en konden vaststellen dat je zelfs bij zware regenval de indruk blijft houden dat je in een soort coupé zit. Met andere woorden: opdracht volbracht. Daarvoor zorgen drie lagen akoestische isolatie en een achterruit van glas (waar is de tijd dat cabrio's zo'n stukje plastic als achterruit hadden?). Rijden met de A5 cabrio is en blijft proeven van de kwaliteiten die je van een Audi mag verwachten: uitstekende wegligging en een machine die in iedere vezel kwaliteit ademt. Zeer zeker in deze vierwielaangedreven versie met de drieliter turbodiesel. Sterk nummer: je voelt zo goed als geen verschil met de cabrio, die per definitie torsiestijver moet zijn. Het motorengamma biedt een ruime keuze: 2.7 en 3.0 TDI voor dieselaars, tweeliter turbo, een V6 3.2 en een V6 3.0 met turbo voor wie benzine wil. En voor aanhangers van downsizing zijn er een tweeliter turbodiesel en een 1.8 benzinemotor met turbo en rechtstreekse inspuiting. Kwaliteit, mooie auto met uitstraling Normverbruik niet gehaald Motor: zescilinder turbodiesel common rail, 2967 cc; max. vermogen: 240 pk (176 kW) bij 4000-4400 toeren; max. koppel: 500 Nm bij 1500-3000 toeren Transmissie: vierwielaandrijving Prestaties: topsnelheid van 247 km per uur; sprint van 0-100 km/u in 6,4 sec. Testverbruik: 7,9 liter (normverbruik is 6,8 liter voor 100 km) CO2-uitstoot: 179 gr/km (bij normverbruik) Prijs: 51.975 euro Jo Bossuyt