Ooit vroegen we ons af welke constructeur het als eerste zou aandurven om ook in zijn cabrio een dieselmotor te planten. Vandaag is het normaal dat Audi zijn nieuwe A4 cabrio meteen lanceert met twee dieselmotoren, bovenop de drie benzineversies.
...

Ooit vroegen we ons af welke constructeur het als eerste zou aandurven om ook in zijn cabrio een dieselmotor te planten. Vandaag is het normaal dat Audi zijn nieuwe A4 cabrio meteen lanceert met twee dieselmotoren, bovenop de drie benzineversies. Het begrip nieuwe A4 moeten we natuurlijk nuanceren: het gaat hier om de laatste fase van de facelift die het A4-gamma eind vorig jaar onderging, in afwachting van de opvolger die ten vroegste in 2007 komt. Omdat het om een lifting gaat, is er dus nog geen sprake van een metalen dak, nieuwste mode in cabrioland. Het neemt niet weg dat het stoffen plooidak grote onderscheiding haalt. De Duitse ingenieurs zweren dat de A4 cabrio op de autoweg een geluidsniveau haalt dat vergelijkbaar is met de berline, en we konden tijdens onze test niet meteen het tegendeel beweren. En ze zullen wel zeer zeker gelijk hebben als je op de optielijst gaat voor de akoestische versie, die nog beter scoort op het gebied van geluiddemping. Ander zeer van cabrio's: de torsiestijfheid. Noem dat het vermogen van het koetswerk om zijn perfecte originele vorm aan te houden. Ook hier een zeer hoge score. Toegegeven, als je de auto op slechte wegen heel driest in strakke bochten gooit, en het chassis over dat wegdek laat dansen, dan voel je af en toe heel even dat je met een cabrio rijdt. Maar dan ben je eigenlijk al bezig als een nozem, en dat hoort al lang niet meer op onze wegen. Kortom: ook onderscheiding voor het onderstel. Alleen misschien af en toe een snuifje hard afgeveerd als je je op slecht wegdek begeeft. We reden met beide diesels en vonden in het eerste geval, de tweeliter van 136 pk, wat we verwachtten. Maar in het tweede geval, de drieliter, ging onze mond een flinke poos open. De V6 slaat je toch wel lichtelijk met verstomming, zo zijdesoepel en tegelijk krachtig is hij, en perfect gecast voor deze cabrio. Meer zelfs: met zijn 233 pk en vooral het koppel van 450 Nm is dit de krachtigste dieselcabrio die we op Belgische wegen mochten verwelkomen. Een langere test konden we maken met de tweeliter turbo benzinemotor van 200 pk, een viercilinder waarvan we in deze rubriek al meermaals de lof bezongen. En alweer moesten we vaststellen: aanrader voor wie het bij te weinig kilometers houdt om voor diesel te gaan. Wat overigens geen uitzondering is bij cabrio's, vaak in huis gehaald als tweede auto. Op een gemengd traject hielden we het verbruik op 8,6 liter. Knap is dat. Net zoals het knap fietsen is met de Tiptronic versnellingsbak met schakelmechanisme aan het stuur, een optie. In combinatie met de 280 Nm koppel vanaf 1800 toeren zorgen de zeven versnellingen dan in alle omstandigheden voor leuke acceleraties en soepel rijden. Jawel, van genoten. MOTOREN: Benzine: 1.8 turbo (max. vermogen 163 pk/max. koppel 225Nm), 2.0 turbo (200pk/280Nm) en 3.2 V6 (255pk/330Nm). De 2.0 en 3.2 zijn rechtstreeks ingespoten. Diesel: 2.0 turbo (136pk/320Nm) en 3.0 V6 (233pk/450Nm). PRESTATIES: 0 naar 100 km/u: 9,4s (1.8T); 8,1s (2.0T); 7,2s (3.2); 9,8s (2.0Tdi) en 7,5s (3.0Tdi). Top: 226km/u (1.8T); 233km/u (2.0T); 250km/u (3.2); 211km/u (2.0Tdi) en 235km/u (3.0Tdi). VERBRUIK: 8,5l (1.8T); 8,6l testgemiddelde (2.0T); 9,6l (3.2); 6,4l (2.0Tdi) en 7,8l (3.0Tdi). BASISPRIJS: 35.300 euro (1.8T); 40.970 euro (2.0T); 46.200 euro (3.2); 36.900 euro (2.0Tdi) en 45.400 euro (3.0Tdi). Afwerking soepel dak. +++ Heerlijke 2.0 turbo benzinemotor. +++ Ietsje hard afgeveerd op slechte wegen. _ Jo Bossuyt