Het Duitse Audi boert goed, ook door de uitstekende verkoop in China en de Verenigde Staten. Het blijft ook nieuwe producten regenen bij de premiumconstructeur. Nadat de A4 zijn facelift heeft gekregen, de Q3 de markt van de kleine terreinwagens is komen verrijken en de Q5 als eerste Audi een hybride aandrijving heeft gekregen, is nu de kleinste in huis onder handen genomen. De A1 is voortaan te krijgen in een versie met vijf deuren.
...

Het Duitse Audi boert goed, ook door de uitstekende verkoop in China en de Verenigde Staten. Het blijft ook nieuwe producten regenen bij de premiumconstructeur. Nadat de A4 zijn facelift heeft gekregen, de Q3 de markt van de kleine terreinwagens is komen verrijken en de Q5 als eerste Audi een hybride aandrijving heeft gekregen, is nu de kleinste in huis onder handen genomen. De A1 is voortaan te krijgen in een versie met vijf deuren. De A1 Sportback, zoals de vijfdeurs wordt genoemd, verhoogt de aantrekkingskracht van een gamma dat al uitstekend scoort. Sinds hij in de zomer van 2010 werd gelanceerd, zijn er al meer dan 118.000 exemplaren van de A1 verkocht. Een zeer stevig cijfer als je weet dat de kleinste van Audi het vooral van de verkoop in Europa moet hebben, want hij wordt niet verkocht op de belangrijke Amerikaanse markt. De invoerrechten zorgen ervoor dat de prijs van de A1 daar niet echt concurrentieel zou zijn. We reden met de Sportback en ontdekten dat we hier veel meer hebben dan een bestaande auto waarvan het koetswerk een beetje is aangepast. Audi bouwde een nagelnieuwe kooi en maakte van de lancering gebruik om interessante nieuwigheden te lanceren. Zoals, niet het minst, een benzinemotor die op minder dan zijn vier cilinders kan rijden. Het gaat om een nieuwe versie van de 1.4 TFSi die we al kenden, maar nu 140 paarden sterk en tegelijk zuiniger. Daarvoor zorgt het ingenieuze systeem cylinder on demand dat twee van de vier cilinders uitschakelt zodra de motor niet of heel licht wordt belast. Lees: zodra minder vermogen nodig is. Omdat op dat moment maar in twee cilinders benzine wordt gespoten, valt het verbruik meteen terug. Het knappe is dat je dat helemaal niet hoort en ook niet ervaart. En het voelt ook niet alsof je plots de helft minder vermogen onder de voet hebt. Ondertussen wordt ook het dieselgamma uitgebreid: naast de 1.6 Tdi van 90 of 105 pk komt nu de uitstekende 2.0 TDI van 136 pk. Akkoord, een beetje luxueus voor een auto met de contouren van de A1 Sportback, maar o zo heerlijk toeren... Temeer omdat de A1 Sportback getuigt van een voorbeeldige wegvastheid. Niet alleen blijft de auto heel stabiel als je bij hogere snelheden op de autoweg gaat, in iets sneller bochtenwerk laat hij zich op geen foutje betrappen. 1.2 TFSi 86pk (5,1 liter en 118 gram CO2) van 16.650 tot 20.400 euro 1.4 TFSi 122 pk (5,3 liter en 122 gram CO2) van 19.150 tot 24.600 euro 1.4 TFSi 140 pk nog niet bekend 1.6 Tdi 90 of 105 pk (3,8 liter en 99 gram CO2) van 18.650 tot 24.100 euro 2.0 Tdi 136 pk nog niet bekendUitstekende benzinemotor 1.4 TfsiBeenruimte achterin neemt niet toe in vergelijking met de driedeursJO BOSSUYT