In het grote milieudebat wordt de auto al jaren gedemoniseerd alsof hij de enige bron van schadelijke emissie is. Dieselmotoren, een paar jaar geleden nog geprezen om hun geringe CO2-uitstoot, zijn hopeloos fout. Hooguit een piepkleine benzinemotor mag nog, of een hybride aandrijving die benzine en elektriciteit combineert. En om echt aan de fiscale gesel te ontsnappen is een volledig elektrische auto de oplossing.
...

In het grote milieudebat wordt de auto al jaren gedemoniseerd alsof hij de enige bron van schadelijke emissie is. Dieselmotoren, een paar jaar geleden nog geprezen om hun geringe CO2-uitstoot, zijn hopeloos fout. Hooguit een piepkleine benzinemotor mag nog, of een hybride aandrijving die benzine en elektriciteit combineert. En om echt aan de fiscale gesel te ontsnappen is een volledig elektrische auto de oplossing. Voor wie dat debat vanop afstand volgt, af en toe in de krant iets leest over alweer een studie die vaststelt dat de reële emissie van haast iedere auto groter is dan de theoretische (weten we al eeuwen...), kan het dan ook compleet krankzinnig lijken dat veel merken nog sportieve, snelle auto's bouwen. De verklaring is nochtans eenvoudig: die autobouwers moeten aan hun imago denken. Want hoewel een auto in de eerste plaats zuinig en zo lief mogelijk voor het milieu moet zijn, zetten marketeers hun nieuwe modellen nog altijd in de markt met predicaten als elegant, maar ook en vooral dynamisch en sportief. Die kwaliteiten doen verkopen, blijkt uit alle studies. Opel lanceert dus een zeer snelle en dynamische versie van zijn grote berline, de topper in het gamma: de Insignia GSI. Daarmee worden meteen drie magische letters uit de geschiedenis van het merk opgerakeld. In de eerste helft van de jaren tachtig lanceerde Opel de Manta en de Kadett GSI, behoorlijk sportieve versies naar de normen van die tijd - autoliefhebbers denken er met weemoed aan terug.Vandaag is het de bedoeling van Opel een soort submerk te creëren met een GSI-lijn: een versie met een krachtiger motor - zowel benzine als diesel - en een speciaal afgesteld onderstel, waarvoor de ingenieurs en de testrijders flink wat weken doorbrachten op de Nürburgring, het mythische circuit in de Eifel. Binnenkort komt er ook een Corsa GSI. We reden paar rondjes op een testcircuit van een bandenproducent: snelle bochten op een droog wegdek en een strakkere sectie besproeid met bakken water. In beide oefeningen bleef de Insignia GSI koppig tegen het asfalt kleven, ook wel dankzij de vierwielaandrijving - standaard gemonteerd. De wegligging is top.